The falls

a novel

Fourth Estate 2004 Innbundet

En mann klatrer over rekkverket og kaster seg ned i Niagara-fallene. Han er nygift, og hans kone Alma sitter alene igjen i brudesuiten, morgenen etter bryllupet deres. I to uker venter hun ved de brølende vannmassene på at kroppen hans skal bli funnet. Mens hun våker, starter en usannsynlig ny kjærlighetshistorie mellom henne og en velstående advokat, som fengsles av hennes underlige, eteriske blikk.

Forlag Fourth Estate

Utgivelsesår 2004

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted New York

En sterk bok om familiehemmeligheter, skandaler, mord, korrupsjoner - om lengsel og kjærlighet. Første delen av boka er superb, en pageturner - en bok man ikke klarte å legge fra seg - man ble nesten dratt inn i historien, som de som følte seg dratt ut i Niagarafallene. Siste halvdel av boken er noe haltende, likevel vil jeg gi boka høyt terningkast - for den berørte på alle måter. LES!!

Dagen etter sitt eget bryllup, kaster Gilbert Erskine seg i Niagarafossen. Imens ligger hans brud, Ariah, i brudesuiten og aner fred og ingen fare. I sju dager og netter letes det etter Gilbert, og Ariah følger søket med all sin oppmerksomhet. På folkemunne kalles hun Enkebruden.
Den lokale advokaten Dirk Burnaby fascineres av Ariah, og like etter Gilberts begravelse, frir han og får ja.

Dette blir starten på en stor fortelling om foreldre, barn, familiehemmeligheter, skandaler, miljøkriminalitet, korrupsjon og mord.

Oates beste bok! Les, les, les!!!

FengsIende, men ikke utfordrende, om menneskeIiv som jeg Iett kan føIge gjennom sidene, men som nok ikke viI føIge meg noe serIig videre etter at boken er Iest.

Läser svenska översättningen Fallen

Litt ujevn og haltende men allikevel klarer hun å balansere og skrive inspirert og glitrende akkurat i det man begynner å lure på hva hun egentlig holder på med! Så den er lesverdig men ikke av hennes beste. En firer for meg!

Ariah har sagt at det ikke finnes noen Gud, og tallrike er hans profeter.

At the time unknown, unnamed, the individual who was to throw himself into the Horseshoe Falls appeared to the gatekeeper of the Goat Island Suspension Bridge at approximately 6:15 A.M.

En gang fulgte han etter Juliet da hun gikk langs et bekkefar i en grøft ved siden av ståltrådgjerdet langs jernebanelinjen, en ensom, lokkende skikkelse, ikke mer selvbevisst enn en katt, som likevel beveger seg bevisst og stanser for å studere noe - hva da? (Blå sikoriblomster? Noe som umulig kan leve, men som flyter i det stinkende brakkvannet? Eller er det sitt eget speilbilde hun stirrer på, uten å kjenne det igjen?) Royall kan sverge at han ser skygge-Juliet sveve like bak søsteren.

Liste over bøkar eg les i 2011 og ein kortkort meining om dei.

Bøker jeg har lest i 2020

Bøker 2021

En dag i oktober skulle jeg bare ta en kaffe med en bekjent, tilfeldigvis medlem i Bokrådet. At hun skulle overøse meg med deilige, tykke bøker, var ikke i mine tanker, men det gjorde hun altså. Her er Turids overaskelsespakke, og noen til:

• "Barnevakten" av Joyce Carol Oates
  • "Svart jente / hvit pike" av Joyce Carol Oates