The Evolution of Calpurnia Tate (Thorndike Literacy Bridge Young Adult)

Thorndike Press 2010 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Thorndike Press

Format Hardcover

"The Evolution of Calpurnia Tate" er en ganske sjarmerende bok. Den finner sted på slutten av 1800-tallet, i Texas. Calpurnia Tate, er den eneste datteren i en søskenflokk på syv. Som den eneste piken blant seks brødre, stiller moren høye forventninger til henne. Moren ønsker at Calpurnia skal vokse opp til å bli en respektabel ung dame, gifte seg og slå seg ned, slik det forventes av kvinner på den tiden. Til tross for Calpurnias unge alder, så er dette ikke det hun ønsker. Hun ønsker å studere og bli en forsker, en forsker som utforsker naturens mirakler. Hun tilbringer dermed sommeren ved bestefarens side, som støtter hennes interesser, spesielt side han selv er interessert i naturvitenskap.

Denne boken er riktignok rettet mot en yngre lesergruppe, men temaet som taes opp, forventninger knyttet til kjønnsroller, gjør denne romanen leservennlig for alle aldersgrupper. Calpurnia er en smart og morsom karakter, som ofte sier ting høyt uten å tenke seg om, til morens store frustrasjon. Hun har et ganske sterkt forhold til bestefaren sin, som later til å forstå henne mer enn foreldrene, noe som er en viktig drivkraft i historien. Moren forevenntinger er en annen viktig drivkraft, ettersom Calpurnia sliter med å forstå morens forventninger til henne mens moren ikke forstår datterens ambisjoner. Vi blir ikke kjent med alle brødrene til Calpurnia i like stor grad, ettersom flere av dem er yngre enn Calpurnia, men Harry er definitivt favoritten min. Han er den eldste i familien og selv om han er en ung mann og har friere tøyler enn søsteren, så stilles det klare forventninger til ham som en "ung gentleman".

Hvert kapittel har et sitat fra Darwins arvelære. Alt i alt så er dette en interessant og morsom bok.