The enchantress of Florence

2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En ung mann fra Europa dukker opp ved hoffet hos keiser Akbar, stormogulen av India. Mannen påstår at han er sønn av en mogulsk prinsesse, som var elskerinnen til en hærfører fra Firenze. Dette er historien om prinsessen Qara Kös, en kvinne som vil ha kontroll over sin egen skjebne. Har bibliografi.

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Italia India

Kongen var ikke fornøyd med å være. Han higet etter å bli.

...han var en mester i den snirklete, gode gamle stilen som gikk under navnet kumulativ smisking. Bare en mann med glimrende hukommelse for barokke formuleringer av overdreven lovprising kunne smiske kumulativt, på grunn av de gjentakelser som krevdes og den nødvendige presisjon i rekkefølgen. Bhakti Ram Janis hukommelse var ufeibarlig. Han kunne smiske i timevis.

Keiseren tenker på seg selv i første person flertall, "vi" - han overvier om "...de menn og kvinner som han hersket over, også oppfattet seg selv som "vi"...De betraktet også seg selv som mangfoldige, et jeg var far til deres barn, et annet som var deres foreldres barn. De visste at de var annerledes sammen med sine arbeidsgivere enn sammen med sine koner - kort sagt, alle var poser med jeg-er, stappfulle av mangfold, akkurat som han selv."

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Bøker eg vil lese i 2024

tre for to... men jeg kom hjem med fire.. og neste uke er det Arnold Busch der står for tur.

• "Klovnen Shalimar" av Salman Rushdie
  • "Vrede" av Salman Rushdie