The empty chair

2001 Heftet

Dette er den tredje boken om New York-politiets beste etterforsker Lincoln Rhyme. Lincoln ble lam etter at han fikk ryggmargen knust. Nå er han desperat etter å komme i bedre form og legger seg derfor inn på North Carolina Medical Center for en risikofylt operasjon. Men han og assistenten Amelia Sachs har knapt kommet før de lokale myndighetene er på tråden. I løpet av de siste 24 timene har en tenåring blitt drept og 2 unge jenter blitt bortført. Rhyme og Sachs er den beste muligheten de har for å finne jentene i live. Rhyme går med på å hjelpe i påvente av operasjonen, men det skal vise seg at Rhyme møter uventet motstand.

Utgivelsesår 2001

Serie Lincoln Rhyme (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sørøstlige stater

Denne boken var veldig vanskelig å legge i fra seg når man først kom inn i historien. Denne boken skiller seg litt ut ved at den handler om kidnapping og overlevelsesferdigheter og til motsetning av andre bøker som handler om Lincoln Rhymes så er det ikke mye forensiske beviser å gå på. Dermed blir man på nytt inspirert og revet med i en unik historie som er spennende fra første side.

Sometimes you just find yourself standing in need to do something. No matter it seems hopeless.

• "Det tolvte kortet - en Lincoln Rhyme-roman" av Jeffery Deaver
  • "Steinapen" av Jeffery Deaver