The elephants have been singing all along

av (forfatter) og Eirik Lodén (oversetter).

Wigestrand 2017 Innbundet

I "The Elephants Have Beeing Singing All Along"/ "Elefantene har sunget hele tiden" viser Ren en modnet og avklart holdning til omgivelsene, både de indre og de ytre.
Diktsamlingen dreier seg om å finne ord for og fange inn livserfaringer i grenselandet mellom det konkrete og det mer abstrakte. Språk og skrift er vesentlige innslag i jakten på det autentiske og blir som nøkler til å åpne avstengte rom, samtidig som språk og skrift gir dybde og perspektiv bortenfor det som fortoner seg som overflate.

I Eirik Lodéns etterord ser han Powells diktning i et større perspektiv. Det er mange interessante observasjoner og refleksjoner rundt hennes forfatterskap, og det åpner for en større forståelse av hva hun har på hjertet. Sinnstilstandenes pendelbevegelser har vært et gjennomgangstema i Ren Powells poesi. Det kan handle om alt fra det de fleste opplever som i bunn og grunn udramatiske humørsvingninger og stemningsskifter, til det som patologien i dag kaller bipolar lidelse, med voldsomme kast fra euforisk mani til tung depresjon og vice versa.-------------
Ren Powell ble født i USA i 1966. Hun har bodd i Norge i 24 år og ble norsk statsborger i 2014. Hun har studert språk og teater, har doktorgrad i skrivekunst fra Lancaster University og arbeider i dag som forfatter og oversetter. Powell underviser på Vågen videregående skole og på Departement of English, Master Studies ved Prescott College i Arizona.

Eirik Lodén ble født i Stavanger i 1975. Han debuterte som lyriker i 1993 med Preludium. Dikt og gjendiktninger, og i 1996 kom Svaner til Stratford. Nye dikt og gjendiktninger. Han har også gjendiktet Ren Powells forrige diktsamlinger. Lodén er doktorgradskandidat i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har ellers vært aktiv som frilans litteraturkritiker i Stavanger Aftenblad, Morgenbladet og Dag og Tid.

Parallell tittel Elefantene har sunget hele tiden

Forlag Wigestrand

Utgivelsesår 2017