The Christmas pig

av (forfatter) og Jim Field (illustratør).

Little, Brown Books for Young Readers 2021 Innbundet

One boy and his toy are about to change everything...

Jack loves his childhood toy, Dur Pig. DP has always been there for him, through good and bad. Until one Christmas Eve, something terrible happens - DP is lost. But Christmas Eve is a night for miracles and lost causes, a night when all things can come to life... even toys. And Jack's newest toy - the Christmas Pig (DP's annoying replacement) - has a daring plan: Together they'll embark on a magical journey to seek something lost, and to save the best friend Jack has ever known...

A heartwarming, page-turning adventure about one child's love for his most treasured thing, and how far he will go to find it. A tale for the whole family to fall in love with, from one of the world's greatest storytellers.

A gorgeously gifty hardback, with full-colour jacket and featuring 9 black and white spreads and decorative inside art from renowned illustrator, Jim Field.

Forlag Little, Brown Books for Young Readers

Utgivelsesår 2021

Genre Fantasy

Ikke forvent noe nytt "Harry Potter-univers", da blir du skuffet!
Men Julegrisen er en koselig og passe spennende historie. Passer nok best for barneskolebarn, men Rowling klarer å smette inn noen poeng som bare ungdom/voksne forstår. Kunne nok blitt en kjekk film?

Riktig søt bok om Jack og GG, Gisse Gis. Jack får en stesøster, Holly som han krangler med mens de sitter i bilen og i raseri slenger Holly GG ut av bilvinduet mens de kjører på motorveien! GG har vært Jacks trofaste venn hele hans liv og dette skjer på julaften og alle vet jo at på selveste julekvelden blir alle ting levende og de andre lekene hans begynner å snakke med ham - til og med den nye grisen som Holly har kjøpt for å be om unnskyldning.

Julegrisen, som den nye grisen heter, vet at det finnes et land som heter De forsvunnes land og dit kommer alt som forsvinner og ingen har noen gang kommet dit for å hente noe tilbake... Ikke før nå!

Ikke den mest julete boken jeg har lest, den ga ikke så mye julestemning, men historien er søt og spennende og det vil forbause meg veldig om ikke dette blir en film! Veldig godt egnet som film vil jeg tro!

Julegrisen av J.K. Rowling er et juleeventyr. I likhet med Harry Potter bøkene, har også denne fortellingen et parallelt univers. Det heter De forsvunnes land. Der forsvinner alle tingene folk mister, tingene får et nytt hjem og de deles inn i hvor mye de var elsket av eierne sine. Ikke et levende menneske har noen gang satt sin fot der.

Lille Jack eier en tøygris, en kosegris som han elsker over alt i hele verden. Den heter Gisse Gis, eller GG som han også bruker å si. Den har myke ører og har gode labber som er passe nok store til å tørke tårer med, noe han trenger den dagen pappaen hans flytter ut. Det er mye som skjer i livet til lille Jack. Han flytter, og snart får han en ny stefar og en ny stesøster som er sjalu på Jack. Hun heter Holly Macaulay og er eldre en ham. En dag kaster hun GG ut av bilvinduet på motorveien og GG er borte. Jack er utrøstelig. Som erstatning må hun kjøpe en ny tøygris til Jack for lommepengene sine, en tøygris Jack ikke liker, så han kaster den veggimellom på rommet sitt. Ut på natten våkner Jack av at lekene hans har begynt å prate. Den nye tøygrisen lover å ta med Jack til De forsvunnes land for å lete etter GG.

Boken har nydelige illustrasjoner av Jim Field. Jeg synes ikke Julegrisen er på høyde med Harry Potter bøkene, men Rowling og Field har absolutt laget er en sjarmerende julefortelling, som favner både kjærlighet, savn, offer og tilgivelse . Skal bli spennende å se om dette blir en juleklassiker. Terningkast 4. 🎅

• "Askeladdene som kappåt med trollet" av Therese G. Eide
  • "Skogen" av Victor Nordahl
  • "Glasskongen" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Du er fantastisk! - en virkelighetssjekk fra Yummymummy" av Veronica Simonè Fjeld
  • "Det helt sanne juleeventyret om kentauren som ville hjem" av Mats Strandberg
  • "Julosaurusen og vinterheksa" av Tom Fletcher