The casual vacancy

2016 Innbundet

When Barry Fairbrother dies in his early forties, the town of Pagford is left in shock. Pagford is, seemingly, an English idyll, with a cobbled market square and an ancient abbey, but what lies behind the pretty facade is a town at war. Rich at war with poor, teenagers at war with their parents, wives at war with their husbands, teachers at war with their pupils...Pagford is not what it first seems. And the empty seat left by Barry on the parish council soon becomes the catalyst for the biggest war the town has yet seen. Who will triumph in an election fraught with passion, duplicity and unexpected revelations? A big novel about a small town, The Casual Vacancy is J.K. Rowling's first novel for adults. It is the work of a storyteller like no other.

Omtalt sted England

Språk Engelsk

En av de beste bøkene jeg har lest! Beviset for det?Jeg har i flere dager forsømt andre ting jeg skulle ha gjort, fordi jeg bare må lese ett kapittel til, og ett til.... den er rett og slett håpløs å legge fra seg. Jeg er nå inne i samme type sorgprosess/tomhet som etter Harry Potter-serien; hva skal jeg lese nå?? Pussig sammentreff, da dette jo er samme forfatter. Likevel har "The casual vacancy" ikke den fjerneste sammenligning med Harry Potter. Jeg ville kanskje helst beskrevet denne boka som en moderne Middlemarch?? Basert på at også dette er beskrivelser av landsbyliv. Jeg skal prøve å skrive en bedre omtale senere, men nå må jeg fordøye hva jeg har lest først.

Her var det mange usympatiske personer! Et stort persongalleri hvor enkeltskjebners valg påvirket de andre menneskene i byen. Kritikk av englesk sosial/helsevesen har en sentral plass i boken. Det skal bli interessant å følge forftterskapet videre. Det er ingen dårlig bok selv om den neppe har noen historisk betydning.

I den lille landsbyen Pagford råder intrigene. Det er fullt av hemmeligheter og de aller fleste innbyggerne har sin egen agenda.
Beskrivelsene av klasseskillet og alle personlighetene gjør denne boken til en lesverdig opplevelse. Heier fremdeles på Rowling, og håper dette ikke er det siste vi hører fra henne!

Lista ligger høyt, og selv om jeg var fullstendig innstilt på at dette IKKE var Potter for voksne når den ikke på langt nær opp. Jeg vet jo hvilken fantastisk historieforteller Rowling er, så da skuffer det at boken ikke er mer engasjerende enn hva den var. Jeg liker bøker med mange (gode) karakterer, og hvorledes historien som skal fortelles/livene deres er vevet sammen, men synes dette ble litt for sprikende og langdrøyt. Misforstå meg rett, dette er ingen dårlig bok. Men den kunne nok med hell slankes og strammes opp litt slik at den fikk bedre fremdrift. Slik det var nå kjentes første 1/3 altfor tung, og det balanseres ikke av at siste 1/3 fløt ganske bra. I mine øyne ble dette skikkelig midt på treet...

Dette er en rolig, karakterdrevet bok. Jeg kjente igjen mange av karakterene fra min egen bekjentskapskrets og klarte derfor å relatere meg til karakterene. Dette var nok det som reddet boken for meg, siden karakterene er noe usmakelige dersom man dømmer de utelukkende utifra deres handlinger/ motiver avhengig av hvilken karakter det er snakk om. Boken får fint frem at det ofte er slik at handlinger som virker uselviske og generøse egentlig er motivert av svært lite flatterende ønsker, og at handlinger som er lite trivelige godt kan være iverksatt med de beste intensjoner. Boken et heller ikke spesielt action-fylt, så dersom karakterene ikke vekker interesse, mister nok leseren fort interessen.

; parabolantenner overalt, vendt mot himmelen som dystre metallblomsters avkledde støvbærere.

Det var merkelig hvordan ting så ofte var bak fram, det motsatte av det de fortalte deg. Fats hadde begynt å tenke at hvis du snudde hver eneste bit av nedarvet visdom på hodet, ville du finne sannheten. Han ville reise gjennom mørke labyrinter og slåss mot det fremmede som lurte der inne; han ville knuse fromheten og avdekke hykleriet; han ville bryte tabuer og klemme visdommen ut av deres blodige hjerter; han ville oppnå en amoralsk nåde og bli døpt baklengs inn i uvitenhet og enkelhet.

Eg synes i bunn og grunn leselister er noko tull sidan eg til ein kvar tid berre leser det eg føler for å lese. Dette kan likevel vere problematisk sidan ein del bøker krever og fortene ein viss dedikasjon. For å få til ei litt meir strukturert lesing i tida fremover er derfor lesesirkel eit konstruktivt tiltak. I lesesirkelen har vi etter mykje innspel frå meg og lite innspelt frå den andre, verte einige i kva for nokre bøker som skal lesast. Desse bøkene er ei god blanding av litteratur av forfattarar frå heile verda, som vi trur vert koselege å lese.

Etter litt krangling vart vi einige i at det berre er dei 15 første bøkene som må lesast i år.

Some suggestions :)

Dette er en liste over de lydbøkene jeg liker aller best. Både fordi historien er bra, men også fordi innleseren gjør en drivende god innsats. Enjoy!

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

De fleste bokelskere har helst sikkert en del bøker de har på vent til sommerferien. Her er mine. Hvilke er dine?

• "The silkworm" av Robert Galbraith
  • "The cuckoo's calling" av Robert Galbraith