The castle in the Pyrenees

2010 Innbundet

Steinn og Solrun har ikke sett hverandre siden 1970-tallet. Så en dag treffes de igjen på en altan på et gammelt hotell på Vestlandet. 30 år tidligere, i den samme fjellbygda, skjedde det noe som tvang dem til å gå fra hverandre. Nå blusser gamle følelser opp igjen.

Through five intense years in the 1970s, Steinn and Solrunn had a happy life together. Then they suddenly parted ways, for reasons that are unclear to both. In the summer of 2007 they meet again on a balcony of an old wooden hotel by a fjord in western Norway. It is a place they both have fond memories from, and their meeting turns out to be fateful. But is it purely coincidental that they meet at that particular spot at that particular time? Over a couple of weeks that summer they write emails to each other, and it becomes clear that they have been living with very different interpretations of their shared past. THE CASTLE IN THE PYRENEES is both a love story and a novel of ideas, exploring the place of human consciousness in the universe. Its main theme is of great current interest: can scinece explain everything, or does some invisible force influence our lives?

For jeg er den første til å mene at to mennesker kan være nær hverandre selv om den fysiske avstanden er stor.

Sirkuskunstnere og varieteteater vil aldri klare å trollbinde meg på samme måte som steppeland og regnskog, himmelrommets miliarder av galakser og alle millioner lysår mellom dem.

Hva er dette stjerneeventyret vi flyter rundt i som små trylleperler av bevissthet?

Verden er ikke en mosaikk av tilfeldigheter, Sveinn. Den henger sammen

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Her er en liste over alle bøkene som jeg har lest av min favorittforfatter, Jostein Gaarder. Liker du også filosofiske tankemønstre, er de absolutt til å anbefale. :-) skriv bildebeskrivelse her

• "Dukkeføreren - roman" av Jostein Gaarder
  • "Diagnosen og andre noveller" av Jostein Gaarder