The Bradshaw variations

Faber & Faber 2010 Heftet

Thomas Bradshaw har sagt opp jobben for å være hjemme sammen med datteren Alexa. Han tilbringer dagene med å spille piano, noe som sjokkerer foreldrene hans. Samtidig flykter kona Tonie inn i en akademisk sfære hvor begravde minner om hvem hun en gang var, blir vekket til live. Nye muligheter åpner seg, og når hun griper dem, stenges hun ute fra sin lille familie. Boken følger Thomas, hans brødre og deres familier gjennom et år med dype kriser og store åpenbaringer.

Forlag Faber & Faber

Omtalt sted England

Rachel Cusk har blitt en favoritt for meg med sine refleksjoner rundt oss mennesker og livene vi lever. Her er det den engelske middelklassen som observeres skarpt og får et tragikomisk skjær over seg. Bra skrevet synes jeg.

Stillheten sveller og sveller, tykk og tett...Til slutt kommer det, en fugletrille som trenger jublende gjennom den, triller og triller, kranser den stille luften med en sløyfe av sang.

Thomas sitter på kjøkkenet, ser litt trøtt ut, med smilerynker i stjerneskudd rundt øynene.

Ofte kom han på stasjonen og så toget fullt og klart til avgang, med stengte dører, så det gli ut fra perrongen uten ham. Han har aldri følt seg mer tydelig, mer som et adskilt individ enn da...Et øyeblikk ble han til fortid...det så ut til å finnes flere muligheter der. Han husker hvordan han instinktivt tenkte på å dra til New Zealand, eller Sør-Amerika. Ikke én gang slo denne tanken ham ved noen annen anledning. Bare der, når han kom for sent til toget, dukket trangen til å flykte til fjerne land opp i ham, som om den var noe ved ham han hadde mistet for lenge siden på perrongen på Waterloo, og snublet over igjen fra tid til annen.

Om tre måneder fyller hun førti, men hun var mer redd for å bli gammel da hun var yngre, da hun var femogtredve og følte seg som et sørgelig skall, og tre-fire år gamle Alexa som den ivrige, umodne kjernen som gradvis skrellet Tonie av seg. Men nå er det Alexa som blir eldre; Tonie forblir den samme.

It is morning. The village lies stunned in its newborn quiet.

• "Galskap og eventyr - ei bygd og ein barndom" av Åshild Ulstrup
  • "Livet etterpå - om vegen vidare etter alvorlege kriser" av Gro Skartveit