The blind assassin

Anchor 2001 Heftet

Iris forteller om da hun mistet sin søster Laura i en bilulykke i 1945. Gjennom en avisartikkel får vi høre at mannen til Iris er funnet død i en seilbåt i 1947. I tillegg til fortellinga om Iris og familien hennes, inneholder boka en roman i romanen. Dette er ei science fiction-historie som fortelles av to navnløse elskere som møtes i mørke bakgater.

Forlag Anchor

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9780385720847

EAN 9780385720847

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2000

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ikke den beste jeg har lest av Atwood, men kanskje den mest krevende? Uansett, språket er så godt og romanen ga absolutt noe å tygge på, i ettertid. Selv om noen partier var litt engasjerende, var det også partier som var spennende og interessante.. Verdt å lese. Mer i min blogg her

Det blåste varmt rundt hodet mitt, håret løftet seg og virvlet i vinden, som blekk brer seg i vann.

Jeg oppdaget snart at hvis jeg var stille og ikke skrek etter oppmerksomhet, og ikke minst hvis jeg var hjelpsom...fikk jeg lov til å være i samme rom som mor. Hvis ikke, ble jeg vist bort. Og slik tilpasset jeg meg: var stille og hjelpsom. Jeg burde ha skreket. Jeg skulle ha slått meg vrang. Det er det hjulet som knirker som blir smurt.

Jeg kan i det minste fremdeles omtale håret mitt som mitt, selv om det står til værs som om jeg skulle ha fått støt. Innimellom skimtes hodebunnen, grårosa som museføtter. Kommer jeg ut for sterk vind, vil det blåse av meg som løvetannfnokk, og etterlate bare en liten kopparret knott av et hode.

Alle fortellinger handler om ulver. Det vil si, alle som det er bryet verd å gjenta. Alle de andre er sentimentalt sludder.
Alle?
Så klart, sier han. Tenk over det. Man kan flykte fra ulvene, slåss mot ulvene, fange ulvene, temme ulvene. Bli kastet til ulvene eller kaste andre til ulvene, så ulvene spiser dem i stedet for en selv. Man kan tute med ulvene. Bli til en ulv. Og sist, men ikke minst, bli selve lederulven. Det finnes ikke andre skikkelige fortellinger.

Hun begynte å bekymre seg for hvor Gud egentlig holdt til. Det var søndagsskolelærerinnens feil: "Gud er overalt," hadde hun sagt, og Laura ville vite nærmere beskjed...Kanskje Gud var i kosteskapet. Det virket som det mest sannsynlige stedet. Han stod på lur der inne som en eksentrisk og muligens farlig onkel, men hun kunne ikke være sikker på om han virkelig holdt til der, for hun torde ikke åpne døren. "Gud er i hjertet ditt," sa søndagsskolelærerinnen, og det var enda verre. Var han i kosteskapet, fantes det alltids en mulighet, som å låse døren.

Varme steder, varme følelser: Bøker å varme seg på. God høst:)

Å nei, det januar igjen!! Jula er over, ute er det mørkt og ingen ferie før påske! Ai ai. Her er noen tips til gode og store bøker som varer ut denne og neste mnd. Kanskje de får våren til å komme raskere også? Lev vel:)

Tanken på - og ideen om - den store amerikanske romanen rager høyt der oppe i litteraturhierarkiet. Og for hver tid, en ny slik koloss; fra Herman Melville til Joyce Carol Oates.

Jeg elsker Den Store Amerikanske romanen. Dette er min høyst subjektive liste, hvor det ikke er en ulempe at det amerikanske samfunnet og det tjuende århundret beskrives fra odde og aparte innfallsvinkler. Hovedpersonen kan like gjerne være Holden Caulfield (selv om han egentlig er langt unna min liste), som tegneserieskaper eller tvekjønnet.

Goes without saying at jeg gjerne tar tips!

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

• "Røverbruden" av Margaret Atwood
  • "Åpne sår" av Margaret Atwood