The Blasphemer

Doubleday 2010 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Doubleday

Format Hardcover

The Blasphemer består av flere parallelle historier som etter hvert knyttes sammen. Den ene historien foregår i vår tid og begynner med at Daniel og kona Nancy opplever en flystyrt, og i panikken som oppstår presser Daniel seg forbi kona og kommer seg ut av flyet. Selv om begge overlever blir denne episoden noe som blir stående i mellom dem og spørsmålene som kommer opp ligner på de fra filmen Turist av Ruben Östlund.

Samtidig er det mange andre aspekter av Daniels liv som også er en viktig del av boka. Hans arbeid som forsker og gode og dårlige kollegaer, hans dårlige forhold til faren som har en suksessrik karriere i militæret bak seg og datteren som er forelsket læreren sin.

Farndale bytter fortellerstemme fra tid til annen slik at mange av de andre personene er hovedperson i et eller flere kapitler av boka. Vi ser hvordan datteren opplever å være forelsket i lærerern sin, og hvordan læreren takler å ha en elev som er forelsket i seg. Vi hører hvordan faren opplever forholdet til sønnen, og ser hvordan kollegaer opplever arbeidssituasjonen. Jeg likte dette grepet veldig godt .

Den andre historien i boka er fra første verdenskrig og følger Andrew som etter et angrep kommer bort fra troppen sin og istedenfor å gå tilbake bestemmer seg for å flykte og flytter inn hos en belgisk enke.

Denne boka tar opp mange viktige spørsmål, ikke minst når det gjelder mot og feighet, og ga meg mye å tenke på. Farndale skriver veldig, veldig godt og denne boka har fått veldig gode kritikker og var nominert til Costa Novel Award. Jeg anbefaler både denne og Farndales andre bok The Road Between Us.

Romaner å lese ved 100 års markeringen