The blackhouse

Quercus 2011 Heftet

READ THE SUNDAY TIMES AND RICHARD AND JUDY BESTSELLER, AND THE FIRST INSTALMENT IN PETER MAY'S SENSATIONAL, MILLION-SELLING LEWIS TRILOGY.A brutal killing takes place on the Isle of Lewis, Scotland: a land of harsh beauty and inhabitants of deep-rooted faith.A MURDERDetective Inspector Fin Macleod is sent from Edinburgh to investigate. For Lewis-born Macleod, the case represents a journey both home and into his past.A SECRETSomething lurks within the close-knit island community. Something sinister.A TRAPAs Fin investigates, old skeletons begin to surface, and soon he, the hunter, becomes the hunted.

Forlag Quercus

Utgivelsesår 2011

Omtalt sted Hebridene

Språk Engelsk

En mann har blitt brutalt myrdet på øya Lewis i de Ytre Hebridene. Politimannen Fin McLeod blir sendt for å etterforske, siden han har jobbet med en sak med flere likhetstrekk i Edinburgh. Fin er født og oppvokst på øya, men har ikke vært der på 18 år, og det er ikke alle som er like glade for å se ham igjen.

Boka veksler mellom nåtid og fortid. Vi får fortalt om barndommen og ungdomstiden til Fin på øya, og får også innsikt i forholdet han har hatt til de andre personene som ble igjen da han flyttet til fastlandet. Glimtene bakover i tid fortelles av Fin selv, og det var litt uvant med denne vekslingen mellom historier fortalt i tredje- og førsteperson, men jeg syns det fungerer.

Dette er første bok i en trilogi der handlingen er lagt til øya Lewis og med politimannen Fin McLeod som hovedfigur og jeg gleder meg til å lese resten av serien. I tillegg til å være en knakende god og spennende krim, er dette en bok med gode personbeskrivelser og miljøskildringer, der vi får et innblikk i hvordan gamle tradisjoner har preget livet i et lite øysamfunn.

Det ser ikke ut til at denne serien er tilgjengelig på norsk enda, men jeg håper et forlag kjenner sin besøkelsestid og snapper opp disse bøkene for dette er bra saker. Anbefales.

Mats Eklund läser för mig den svenska översättningen Svarthuset som strömmande ljudbok. Vilken tragisk, välskriven och överraskande bok! Har direkt börjat på fortsättningen Lewismannen.
Miljön är fantastiskt beskriven och jag som varit på andra öar i närheten vet hur det kan blåsa och hur regnet kommer vågrätt. Att vinden ligger på så att du gott kan luta dig mot den. I denna vindpinade miljö sker det saker nu och för tjugo år sedan och allt flätas samman till ett intrikat finmaskigt nät där den onde inte alltid är ond och den bäste inte alltid är så bra...

Politietterforsker Fin Mcleod bor i Edinburgh. Han har opplevd en personlig tragedie, og har vært sykemeldt i lang tid. Sjefen gir ham etterhvert et ultimatum; kom tilbake på jobb, eller mist den.
Det har blitt begått et mord i byen. Et meget bestialsk mord. Ikke lenge etter begås et liknende mord. Denne gangen på Fins barndomssted, Isle of Lewis. Fin har ikke vært der på nesten 20 år, og når han nå blir beordret avgårde, kommer den vanskelige fortiden fram i dagen.

Fantastiske beskrivelser av både folk og natur. En krimgåte med meget personlige undertoner, som går langt tilbake i tid.

uvanlig- ja der er plott , men mye natur og karakterskildringer og en forfatter som bringer tårer frem -ikke av gru og skrekk , men i ømhet og medfølelse

Fantastisk godt skrevet krim fra Ytre Hebridene.

• "The lewis man" av Peter May
  • "The chessmen" av Peter May