The black box

2012 Heftet

Dette er den attende boka om Harry Bosch.

May 1992, and after four LAPD officers were acquitted after the savage beating of Rodney King, Los Angeles is ablaze. As looting and burning take over the city, law and order are swept away in a tidal wave of violence. But under threat of their lives, homicide detectives like Harry Bosch are still stubbornly trying to do their job. With no effective police presence on the streets, murder just got a whole lot easier - and investigating them got a whole lot harder. Escorted by national guard soldiers from murder scene to murder scene, Harry and his colleagues are only able to do the bare minimum in terms of collecting evidence. And for Harry that's not enough. When he finds the body of a female journalist executed in an alley, he cannot accept that he will never be able to bring her killer to justice, and her tragedy starts to eat into his soul. But then, twenty years later, Harry finds himself working in the Open Unsolved Unit, and suddenly the past comes back to haunt him once again, in a way he could never have imagined.

Serie Harry Bosch (16)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Los Angeles

Harry Bosch, detektiven på åpne-uløste avdelingen, i L.A. blir igjen involvert med ting som hadde med Rodney King opptøyene å gjøre. Dette temaet har han berørt og vært innom en rekke ganger tidligere. Nå altså med en ny inngang. Og i kjent Connelly stil utvikler saken seg, innledningsvis med nesten ingen fremdrift; allikevel er denne leser dradd skikkelig inn i det, fra de første kapitler altså, for Connelly bygger opp sceneriet sitt, for å si det sånn, med interesanne beskrivelser om politi-byråkratiet, bra biografiske presentasjoner av medarbeidere, de overordnede, og så en status-oppregning av familie og privatlivet. Los Angeles blir så levende for oss - nok engang - når Connelly holder på på dette viset. At Bosch er en bestemt, kanskje til og med et autoritært individ er en karakterside som har forsterket seg hos denne leser, etter å ha lest denne boken. Noen direkte moroklump kan vel ingen påstå at han er. Jeg personlig hadde håpet at Michael Connelly hadde produsert mer om -skrevet om, altså - advokaten han engang lanserte for mange år siden. Siden fremstilt på film, Forsvarsadvokaten Mickey Haller. Men iallefall; med Den Svarte Boksen får vi nok engang en sterk fremstilling av L.A og California som viser - naturlig nok - andre billeder eller beskrivelser enn det det billedskjønne motivet de fleste nordmenn har for sitt indre blikk når de tenker om dette området som ligger der ved Stillehavet vest i USA.

Harry Bosch blir aldri feil! Heller ikke denne boka. Den siste i en lang rekke av krimbøker jeg har lest med etterforskeren, Harry Bosch. Også Den svarte boksen er prima vare! Helt suverent. Du suges inn i handlingen og holdes på tå hev gjennom hele boka! Helmax!

Connelly og Bosch går aldri galt. Dette er velskrevet og intelligent. Selve saken Harry jobber med her grep meg kanskje ikke så mye som de pleier, derav en firer. Og jeg vil definitivt anbefale ferske lesere å "begynne på begynnelsen" slik at de får bli kjent med Harry, for jeg er usikker på om jeg ville blitt like lojal leser om dette var mitt første møte med Bosch.

Første boken jeg leser av Conelly. Jeg ble imponert. Bra krim.

En smart historie som frister meg til å lese mer av Connely

• "Når de døde våkner" av Steffen Jacobsen
  • "Det femte vitnet" av Michael Connelly