The black book

Random House 2006 Heftet

Istanbul, en vinter i 1980-årene. En dag kommer advokaten Galip hjem fra jobb, og finner at hustruen er forsvunnet. Letingen etter henne blir etterhvert jakten på slektningen Celal, som han tror hustruen kan befinne seg sammen med. Celal er journalist i Tyrkia, med en popstjernes status. En roman som gir et bilde av det moderne Tyrkia.

Forlag Random House

Utgivelsesår 2006

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Tyrkia

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Murakami er en unik forfatter, og det er vanskelig å finne bøker som ligner helt presist.

Bøkene på lista er plukket ut av forskjellige grunner. Noen ligner i skrivestil og tone, og noen har elementer av magisk realisme.

Til lesere av Murakami som liker den japanske bakgrunnsrammen, er det tatt med et utvalg markante japanske forfattere.

Jeg frykter det vil ta mange år.

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek

• "Det nye livet" av Orhan Pamuk
  • "Aracoeli" av Elsa Morante
  • "En landsbyprests dagbok" av Georges Bernanos
  • "Det hvite slottet" av Orhan Pamuk
  • "Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium - en allmennfattelig framstilling" av Vladimir Iljitsj Lenin
  • "Den store sangen - i utvalg" av Pablo Neruda
  • "Pantagruel ; Gargantua" av François Rabelais