The Beating of His Wings (The Left Hand of God #3)

Penguin Books Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin Books

Format Hardcover

Dette var en stor skuffelse på en avsluttende triologi. Det er treigt og kjedelig lesestoff. Jeg klarer ikke å ha sympati med karakterene og heller ikke å leve meg inn i historien. Det er mørke og dystre undertoner som gjør at man blir mer deprimert enn noe annet når man leser denne boken. Anbefales ikke.

Den tredje bok i Guds Venste Hand er like brutal som den er original. Forfatteren formidler med dyktighet hvordan ulike mennesker har vanskelig for å forstå hverandre, hvordan miljøet og omstendighetene former en person, samt de personlige oppturene og tragediene som overskygger både kriger og religiøs fanatisme. På tross av alt dette sitter jeg likevel igjen med en tomhet. Boka var dyster, og enden og etterspillet ble for kort ift. hvor mye plass som ble brukt til å bygge opp til det.

Religiøs fanatisme er noe som hører til vår historie, men selv om Thomas Cale er et offer for dette, er det vanskelig å sympatisere med en så kynisk rollefigur, noe jeg tror er bevisst fra forfatterens side for å illustrere hvordan Thomas Cale har blitt formet av sine opplevelser.

Definitivt en energitappende bok å lese, og det var ikke alltid jeg hadde så lyst til å plukke den opp. Imidlertid kan den anbefales som ettertanke for hvor skillet går mellom religiøsitet, og menneskelig behov og atferd. Mennesker er jo tross alt en av de viktigste komponentene for at en religion skal leve, og ofte kan religion være et verktøy for menneskelige ambisjoner.

August

November

• "Hendelsens Hus", J. Boyne

Desember

• "Det Gylne Kompasset", P. Pullman
  • "The Cursed Child", J-K Rowling(bok ønskes)

Tar gjerne tips til skjønnlitterære verker eller sakprosa da jeg åpenbart går på kronisk underskudd av denne typen litteratur.