The automobile club of Egypt

2017 Heftet

Cairo at the very end of Ottoman rule. Behind the doors of the Automobile Club of Egypt, Egyptian staff attend to the every need of Cairo's European elite - the way they always have done, it seems. But soon the social upheaval out on the street will break its way through the club's gilded doors, and its inhabitants above and below stairs must all confront their choices: to live safely without dignity, or to fight for their rights and risk everything.

Omtalt tid Etterkrigstiden 1800-tallet

Omtalt sted Egypt

Språk Engelsk

Da Karl Benz finner opp den første bilen i 1885, blir det starten på en revolusjon. Folk kan etterhvert bevege seg over store avstander på kortere og kortere tid.
I 1890 så egypterne en bil for første gang, og noen år senere ble det klart for den britiske kolonimakten at de måtte stifte en automobilklubb i Kairo. Helst uten egyptiske medlemmer, men nubiske tjenere av ypperste klasse var velkomne.

Spennende, interessant, lærerik og grusom!

Forfatteren har laget et fargerikt persongalleri rundt denne klubben, som skildrer Egypt i all sin prakt.

En fantastisk bok :-) må leses.

Da far døde, ble jeg stående igjen naken, blottlagt, alene og hjelpeløs - et enkelt bytte for motgang. Jeg kjente skjebnen omslutte meg og livet falle under skyggen av en enorm fantasifugl. Jeg skjønte at det som skjedde med far, var noe som også hendte andre, men det var så rart å se far om morgenen og snakke og le med ham for så å komme hjem om kvelden og plutselig finne den døde kroppen hans og begrave ham i jorda dagen etter. Så utenkelig at den stødige mannen som var min støtte i livet, plutselig bare var et minne.

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "Jeg vet meg et land" av Victoria Bø
  • "Hadde jeg vinger - noveller" av Margaret Skjelbred
  • "Vi venner oss til det - roman" av Zoyâ Pirzâd
  • "Stemmer fra Israel - prosa" av Finn Iunker
  • "Der savannen ender - roman" av Gunnar Kopperud
  • "Om vi heftes underveis - krigsseilerne og deres familier" av Kristine Storli Henningsen