The Atheist's Guide to Christmas

av (editor).

The Friday Project Limited 2009 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag The Friday Project Limited

Utgivelsesår 2009

Format Hardcover

(Dette er en anmeldelse av lydboka)

Jeg er ikke noe julemenneske i det hele tatt. Bah, humbug. Det har riktignok ikke noe å gjøre med at jeg er ateist, så det er ikke det at jeg trengte denne guiden for å komme meg gjennom jula – særlig her i Norge, hvor religionen tar ganske liten plass. Men jeg var nå nysgjerrig allikevel, og… vel, jeg ble ikke noe klokere, egentlig. Dette er ikke en guide, det er en samling essays om hvordan forskjellige kjente ateister opplever jul, pluss litt fakta om rammene rundt.

Det er ikke akkurat C-kjendiser som har bidratt til denne boka, her treffer vi en av de mest utskjelte ateistene av dem alle, Richard Dawkins, så vel som Ben Goldacre og Simon Singh, som garantert er velkjent for skeptikere. I tillegg treffer vi illusjonisten Derren Brown, fysiker Brian Cox og mange flere. Alle har i dette tilfellet et ateistisk syn på jul (og livet) til felles, og forteller om sine egne opplevelser.

Som med alle samlinger med forskjellige forfattere, er det et ujevnt knippe tekster vi får. De fleste av dem har en humoristisk vri på det hele, men med et dypere alvor i det hele. Flere har som mål å fortelle at det fint går an å være drevet av medmenneskelighet og gleden ved å bry seg om og hjelpe andre mennesker selv om man ikke er religiøs – noe som selvsagt burde være helt åpenbart, men argumentet om at religion gir oss moral dukker opp alt for ofte i diskusjoner til at det går an å ignorere det. Andre understreker at kristendommen når alt kommer til alt ikke kan ta æren for jul, siden det er en videreføring av eldre festivaler og feiringer. Andre igjen setter fokus på hvordan verden og mennesker er vakre i seg selv, og at det slett ikke trengs noen religion for å forklare det hele. Så er det de som forteller litt om hvordan vitenskap fungerer, og hvorvidt vitenskap og ateisme må gå hånd i hånd.

Alt sammen gjøres dog uten nevneverdig belæring, så jeg ser ikke en eneste grunn til at dette ikke kan være en fin bok for religiøse så vel som ateister. Det er for det meste en samling varme, lett tilgjengelige og humoristiske fortellinger, som i lydbokversjonen leses av forfatterne selv. Noen av fortellingene viser en litt styggere side av religion, som for eksempel hun som ikke fikk lov til å spille i skolens tolkning av juleevangeliet fordi hun var fra «feil religion» (det vil si, ingen religion), eller han fra den jødiske familien for den saks skyld.

Den nådde ikke heeelt opp hos meg. Muligens fordi jeg forventet noe helt annet. Dette er jo ingen guide i det hele tatt. Det er fortellinger om hvordan individuelle ateister har opplevd og opplever jul, og litt fakta om vitenskap, ateisme og jul. Helt greit, men ikke «what it says on the tin». Det var en hyggelig lytteopplevelse mens det pågikk, og jeg trakk definitivt på smilebåndet nå og da. Dessuten går inntektene fra boksalget til britiske Terrence Higgins Trust. Ingen grunn til å la være, med andre ord.

Denne anmeldelsen ble først publisert på bloggen min.

I guess I must have continued to feel like an outsider, as when I was five I attempted to send a Christmas card to the Devil. Not to rebel - I was trying to cheer him up. I sent one to God as well, to keep it fair. I wasn't taking sides in their cosmic disagreement.
The card to God (complete with made-up address 110 Love Street) said, "Well done, you must be very proud." The card to the Devil (who of course lived on 110 Hate Street) said, "Please try to have a good time, in spite of everything." I guess I thought he might be feeling blue or left out on the birthday of his archnemesis.

• "Bildet av Dorian Gray" av Oscar Wilde
  • "Den tidsreisendes kvinne" av Audrey Niffenegger