The ape house

2010 Heftet

Isabel Duncan forsker på apers språk. Hun føler seg mye mer komfortabel sammen med aper enn med mennesker - inntil hun møter den gifte journalisten John Thigpen. Etter en eksplosjon i laboratoriet blir Isabel hardt skadd, og apene sluppet løs. De dukker opp i et realityshow på tv, og sender beskjeder med tegnspråk til Isabel om at hun må komme og hente dem.

ISBN13 9780812981988

EAN 9780812981988

Omtalt sted USA

Som terningkastet er mine tanker om denne boken delt. Men ikke på midten. Dessverre nærmere bunnen enn toppen. Jeg kan for øvrig begynne med anledningen for kjøpet av denne boken; et uimotståelig tilbud som lot seg kombinere med flere bøker, hvorav denne fantes i utvalget og var en av tre som tiltalte meg. Jeg ville mer enn gjerne lese en historie om aper i et reality-show. Men endte opp med å lese en historie om et vaklende kjærestepar, hvorav den ene gir meg inntrykk av å formidle forfatterens eget hat mot den kommersielle hollywoodkulturen, sjalu journalister og forskere og tv-produsenter med onde hensikter. Historien i seg selv appellerer ikke til meg på noe vis, heller ikke språket den er formidlet med. Det holder et høyt tempo og i og for seg en ditto standard, men er av mangel på sjel. Og hyppig bruk av paranteser i romaner er jeg absolutt ingen tilhenger av, det setter en kort stopper for handlingen som blir verre og verre med antall paranteser. Helhetsinntrykket mitt av boken frem til de sidene hvor forfatteren takker for seg, er at den er skrevet kun for å selge, da mennesker flest lett kan kjenne seg igjen i en eller flere av situasjonene mellom de - vel og merke svært dynamiske og troverdige - menneskelige karakterene i denne boken. Apene ble jeg stupforelsket i. Jeg skulle gjerne sett enda mer til dem enn jeg fikk.

Dette kunne ikke tolkes som noe annet enn en middag for å feire noe, likevel var hun på gråten. Var hun gravid? Sannynligvis ikke, siden hun hadde satt fram to champagneglass.

Tv-selskapene produserte tidligere flere titalls dramaer eller komedier i håp om at én av seriene ville slå an. Nå produserer de et par stykker og fyller resten av sendeflaten med dustete programmer med dustete mennesker som liksom skal prøve å finne sitt livs kjærlighet ved å ha sex i et boblebad med en ny person hver natt mens kamera går.

Aper, Gorillaer, Sjimpanser, Orangutanger o.l.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Bøker jeg liker å ha på anbefalingshylla mi på Stavanger bibliotek.

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

• "Fyrvokterens døtre" av Jean E. Pendziwol
  • "Frihetens vinder" av Lois Leveen