The amazing Maurice and his educated rodents

Doubleday 2001 Innbundet

Maurice er en snakkende katt som leder en bande av rotter fra by til by. De får det til å se ut som om byen blir invadert av rotter, og Keith kommer med fløyta si og leder rottene ut av byen, akkurat som Rottefangeren i Hameln. Det er en svindel som fungerer perfekt, helt til de kommer til byen Bad Blintz, hvor den unge jenta Malicia skjønner hva de holder på med. Romanen foregår i samme miljø som romanene i Legenden om Skiveverdenen.

Forlag Doubleday

Utgivelsesår 2001

Serie Discworld

Genre Humor Fantasy

Jeg hadde aldri trodd at dette var en barnebok hadde jeg ikke lest på baksiden av den. Men vanligvis dømmer jeg uansett ikke bøker hardt av den grunn at de er barnebøker. Barnebøker kan være gode bøker de også - det har denne boken bevist. Historien er kjempegod, karakterene mirakuløst levende, replikkene lattervekkende og språket enormt spenstig. Funnet av meg på et av byens biblioteker og brukt som tidsfordriv i en time eller to mens jeg ventet på en venninne. Hele boken med dens konsistens av de vågale, glupe, tøffe og humoristisk arrogante karakterene og handlingen slukte meg på sekunder. Bokstavelig talt. Da venninnen min ankom klarte jeg ikke legge den fra meg, så jeg spontanlånte den. Foreligger som en av de beste barnebøkene jeg har lest - men blant alle andre kategorier også!

Dette er i utgangspunktet en bok skrevet for barn, men jeg klarte fint å lese denne boken to ganger uten å føle at den på noen måte ble for lett eller "dum" å lese.

Bra skrevet og morsom handling.

• "Den svarte guden - bind 2" av J. Gregory Keyes
  • "Lily og jeg" av Steven Rowley
  • "Den svarte guden - bind 1" av J. Gregory Keyes
  • "Mirror, mirror" av Cara Delevingne
  • "Benny går igjen" av Tom-Erik Fure
  • "Oddingen" av Stefan Bachmann
  • "Elvens barn - første bok om Elvegudens utvalgte" av J. Gregory Keyes
  • "Jingo -  a Discworld novel 21" av Terry Pratchett
  • "The streets of Ankh-Morpork - being a concise and possibly even accurate mapp of the great city of the Discworld" av Terry Pratchett
  • "Mester Mandag" av Garth Nix
  • "The science of Discworld II - the globe" av Terry Pratchett