Tha last samurai

Vintage 2001 Heftet

Sibylla er enslig mor for sønnen Ludo, som viser seg å være et vidunderbarn. Da han er elleve år kan han 20 språk, og avansert matematikk og fysikk. Men Ludos mest brennende ønske er å finne ut hvem faren hans er, informasjon Sibylla ikke vil gi ham. Inspirert av Kurozawas film De syv samuraier begir han seg ut på leting. Han oppsøker syv menn, som på hver sin måte er berømte, mektige og mangelfulle, og stiller hver av dem overfor en spesiell utfordring.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2001

Jeg må kle meg. Jeg har en avtale klokka to og nå er den straks fire. Jeg må ikke komme for sent.

Det fine med å ha to foreldre er at den ene beskytter deg mot den andre.

Så grusomt det er at vi må våkne hver gang og svare på det samme navnet, gjenopplive de samme minnene, ta opp igjen de samme vanene og dumhetene som vi drasset på dagen før og la fra oss da vi skulle sove.

Det slo meg her en dag at jeg har lest fire romaner der hovedpersonen er eller kaltes som liten et vidunderbarn. Jeg synes alle romanene under er svært gode.

Fra Wikipedia: Vidunderbarn er et barn som har særskilte evner. Barnet kan være ekstremt musikalsk, ha veldig høy IQ, være uvanlig begavet i for eksempel matematikk eller naturvitenskap, ha en særlig høy språklig intelligens eller ha store kunstnerisk eller sportslig talenter.

Har du lest noen gode romaner, biografier eller annen litteratur om eller med vidunderbarn må du gjerne anbefale de så skal jeg hive inn tittelen i lista og (antageligvis) lese boka.

• "Paringslek" av Norman Rush
  • "Abessinske krøniker" av Moses Isegawa