Tett inntil dagene

fortellinger om min mor

av (forfatter), Johann Grip (oversetter) og Mai-The Duc (oppleser).

Cappelen 2008 CD

Güllü Can ble født i Kurdistan. På 1970-tallet utvandret hun til Sverige, i januar 2005 døde hun. Hvem var hun egentlig? Gjennom sitt ønske om å bli kjent med sin mor åpner en ny verden dørene for forfatteren. En verden av fortrengte følelser, av skam og hjemløshet, men dørene åpnes også til kjærlighet, tilgivelse og identitet. Forfatteren er debutant.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

Format CD

ISBN13 9788202284718

EAN 9788202284718

Omtalt sted Sverige Tyrkia

Omtalt person Güllü Can Mustafa Can

En fascinerende og ikke minst lærerik bok om hvordan det er å vokse opp som annen generasjons innvandrer, splittet mellom foreldrenes og sitt nye hjemlands kulturer. Dette er også en veldig optimistisk bok om at verden går videre. Mest av alt ble jeg rørt av den ømhet som forfatteren tilkjennegir mht. forholdet til sin mor, som aldri finner seg til rette i sitt nye hjemland.

Mustafa Cans far reiste frå Tyrkia til Sverige for å få seg jobb då Mustafa var liten. Etter ei tid reiste kone og barn etter nordover. Planen var at dei bare skulle bli der ei kort tid, spare seg opp litt pengar, og så reise heim att. Men alt gjekk ikkje som planlagt. Interessant og sterkt om arbeidsinnvandrarar på 70-talet og etterkomarane deira.

En historie som neppe er spesiell, men sjelden blir fortalt. En bok jeg neppe kommer til å glemme. Les mer om min leseopplevelse i dette blogginnlegget

Möjligt att boken fungerar bra när den läses som pappersbok, men jag har svårt för dålig svenska. OK att det är ett grammatiskt korrekt språk, men brytningen är så stark att jag fastnar hela tiden i funderingar över vad han sa nu egentligen. Detta tar bort min koncentration från berättelsen så jag gav upp efter att ha lyssnat ( eller somnat till) skiva 1 två gånger.

Boken gir et Interessant innblikk i en annen kultur. Spesielt interessant er det å få innblikk i tankene til en kvinne fra en gruppe kvinner som ofte kan oppfattes som tause. Boken kunne med fordel ha vært kortere slik at de interessante delene ved boken hadde kommet sterkere frem.

Et barn er nesten alltid naken i sin mors øyne.

Mødre som mener eller forventer at barna for alltid skal stå i gjeld til dem, er ikke ekte mødre.

Mennesket kan bare føle sin egen smerte.

• Gjør godt med alt som står i din makt, av plikt, men først og fremst av kjærlighet - og du vil bli belønnet!
  • Uten kvinnene våre hadde vi vært som en pikk uten sæd; vi hadde vært tomme for alt liv, vi hadde vært null og niks.

Bokhyllene hjemme er så fulle at de flyter over og vi har satt bremsene på når det gjelder bokkjøp. Bremsene er fortsatt på, men idag sviktet de meg helt, og det resulterte i 11 bøker til meg selv og 4 til barna. Posesalg er rota til kaos i hjemmet vårt ;)

Oppdatering 13.mai:
Jeg ga ei bok fra meg, og kom hjem med 15, FEMTEN, bøker....De finner du fra og med bok nr 16 på lista :)

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

bøker selges

Bøker jeg har lest i 2012.

• "Mors bok - sort er hun, dog yndig" av Margaret Skjelbred
  • "Sommer 2005 - roman" av Tove Nilsen