Terrorismens historie

attentat og terrorbekjempelse fra Bakunin til IS

Dreyers forlag 2017 Innbundet

Angrepene på regjeringskvartalet og Utøya 22. juli 2011 satte terrorisme og bekjempelse av terrorisme på dagsorden i Norge på en helt ny måte. Etter et tiår med fokus på Al-Qaida, var dette en sterk påminnelse om at terrorisme er et mangfoldig fenomen. I mer enn halvannet århundre har det vært en utfordring for demokratier å bekjempe denne formen for politisk vold.

Moderne terrorisme begynte for alvor etter at Alfred Nobel oppfant dynamitten i 1862. Denne nye teknologien gjorde det mulig å drepe eller skade i et mye større omfang enn angrep med skytevåpen. Når dette ble kombinert med nye radikale ideologier og en kommunikasjonsrevolusjon i form av masseproduserte aviser, ble det mulig for små grupper å nå et stort publikum.

Hovedtemaene i boken er hva som motiverer terrorister, hva terroristgrupper forsøker å oppnå, og ikke minst, hvordan terrorisme best kan bekjempes. Boken tar for seg en rekke eksempler fra Europa, USA, Sør-Afrika og Midtøsten for å belyse mangfoldet i terrorisme som strategi, så vel som styrker og svakheter med forskjellige måter å bekjempe terrorisme på. Nesten alle terrorister forsøker å provosere stater til å overreagere - men historien viser at det finnes smartere alternativer.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2017

• "Norske tenkemåter - tekster 2002-2016" av Terje Tvedt
  • "Europeere" av Simen Ekern
  • "Drømmen om det fullkomne samfunn - fire totalitære ideologier - én totalitær mentalitet?" av Øystein Sørensen
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Den danske borgerkrig 2018-24" av Kaspar Colling Nielsen
  • "Hvitekrist - om Olav Haraldsson og hans tid" av Tore Skeie
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Midtens rike - en vandring i Kinas historie" av Torbjørn Færøvik
  • "Underkastelse" av Michel Houellebecq
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland