Terrorens rike

hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam

Gyldendal 2017 E-bok

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205501263

EAN 9788205501263

Omtalt sted Saudi-Arabia

Les boka til Carl Schiøtz Wibye og bli vis. Selv om han selv sier at boka ikke er noe vitenskapelig verk, men et resultat av personlige erfaringer først og fremst fra ni år i Midtøsten og åtte år på Balkan, så er jeg av den personlige oppfatning at boka burde minst inn i undervisninga på videregående (kanskje til og med på ungdomsskoletrinnet), til en særdeles viktig og nødvendig diskusjon og samfunnsdebatt.
På side 260 skriver han:
"Spørsmålet er hvordan man kan demme opp for eller - enda bedre - stoppe denne uønskede trenden mot et mer voldelig samfunn. I en artikkel i Aftenposten anbefaler den somaliske aktivisten Ayaan Hirsi Ali flere konkrete grep for å begrense jihadist-trusselen. Hun påpeker at vi i større grad må velge hvem vi ønsker velkommen ut fra hensynet til hvem som er villig til å tilpasse seg en europeisk virkelighet. I tillegg til å lære seg språket og få seg en jobb, bør en innvandrer også slutte seg til de grunnleggende verdiene i vertslandet som har gitt ham eller henne et trygt opphold. Personer som er lojale mot utenlandske grupper og ideologier som søker å ødelegge våre frie samfunn, diskvalifiserer seg selv for statsborgerskap, og bør snarest sendes tilbake til hjemlandet."

Stoffet i denne boka er omfattende og setter mange viktige ord på hvordan den fanatiske retningen wahhabisme/salafisme oppsto i Najd-ørkenen og derfra har spredd seg i hele verden med Saudi-Arabias hjelp og enorme økonomiske ressurser. Han har et meget godt overblikk og har gjort en fantastisk grundig og god jobb med denne boka.
Som han sier mot slutten av boka:
"Første trinn i å løse et problem er å erkjenne at det finnes."
(Forøvrig noe også Ex-Muslims of Norway også jobber for å opplyse om.)

Vet du lite om hva som egentlig foregår innen islam og alle de forskjellige sektene som har spredd seg ut fra denne religiøse ideologien, så får du en svært god innføring ved å lese Terrorens rike.

Som sagt: Les og bli vis!

Første trinn i å løse et problem er å erkjenne at det finnes.

De krever å bli møtt med respekt og toleranse fra det norske samfunnet, samtidig som de arbeider for å etablere et idealsamfunn blottet for respekt og toleranse for annerledes tenkende.

Men never do evil so completely and cheerfully as when they do it from religious conviction.

BLAISE PASCAL, fransk matematiker, fysiker, kristen filosof (1623-1662)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

VOLTAIRE, fransk historiker og forfatter (1694-1778)

Det arabiske ordet for kvinne, Horma, er avledet fra ordet haram, synd.

Krigen i Syria, med sine første blodige kamper i 2011, har fått en nesten utrolig ensidig dekning i norske medier. Kanskje fordi Norge deltar i krigen, og sannheten er den første som dør i en krig?
Kanskje også fordi USA har vært svært dyktige til å la sitt syn prege den vestlige verden.
Men anti-imperialistisk kunnskap og analyse finnes også. På denne lista har jeg samla endel av bøkene jeg har lest om denne skitne krigen, både medstrøms, motstrøms og noe midt i mellom. Kom gjerne med begrunna tips til flere bøker. Sist oppdatert 10.02.2021

• "Maktens historie - mytene skaper verden" av Truls Øhra
  • "Et vaklende Europa - vår skjøre sivilisasjon sett fra øst" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Terror i Europas hjerte" av Vibeke Knoop Rachline
  • "Mot nasjonalt sammenbrudd - Norge i masseinnvandringens tid" av Halvor Fosli
  • "Selvmordsparadigmet - hvordan politisk korrekthet ødelegger samfunnet" av Ole Jørgen Anfindsen
  • "Muhammed - profet og kriger" av Halvor Tjønn
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Det nye Babylon - hvordan Vesten mistet sin storhet" av Hanne Nabintu Herland
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Advarsel - svenske tilstander i Norge" av Einar Haakaas