Terra roxa

Oktober 2015 E-bok

Bjørg Sognedal er legemisjonær i Mato Grosso, et av Brasils fattigste jordbruksdistrikter. Hun framstår som nokså utradisjonell med sine mannlige bekjentskaper, sitt barske språk og sine regelmessige barbesøk. I møtet med nød, råskap og utbytting vikles Bjørg inn i dramatiske hendelser.

"Med sitt saftige portrett av den nesten mannhaftige kvinnen som gradvis blir grepet av et dypt medansvar for forholdene i Brasil, skapes det en dyp respekt for hennes strevsomme livsoppgave. Romanen blir høyst levende, med lyster og behov, hat og kjærlighet i rikt monn." MORGENBLADET

"ei glimrende bok ... spennvidden, vitaliteten og virtuositeten i Michelets stilistiske og språklige behandling av stoffet. Det er ei overskuddsbok som lyner av presise iakttakelser, språklige blinkskudd, dristige og overraskende bilder og formuleringer." ØYSTEIN ROTTEM, NY TID

"Han er en av våre fremste og frodigste stilister." AFTENPOSTEN

"en forrykende Michelet-bok." VG

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Brasil

Skjønnlitteratur av Jon Michelet. Ikkje akkurat min favoritt, men ...

• "7800 demonstranter sporløst forsvunnet! Og andre merkverdige historier fra 1970-åra" av Jon Michelet
  • "Angrepet på Longyearbyen - en kort framtidsroman" av Jon Michelet
  • "Jerv, jervere, jervest? - en norsk, og dermed tragisk, romansyklus" av Jon Michelet
  • "Thygesens terrorist - roman fra Indre Oslofjord (kriminalroman om et massemord som etterforskes før det blir begått)" av Jon Michelet
  • "Den drukner ei som henges skal ; Mellom barken og veden" av Jon Michelet
  • "Mannen på motorsykkelen" av Jon Michelet
  • "Panamaskipet" av Jon Michelet
  • "Thygesens terrorist - roman fra indre Oslofjord" av Jon Michelet
  • "Panamaskipet" av Jon Michelet
  • "Mellom barken og veden - en roman om supermaktspionasje i Norge" av Jon Michelet
  • "Den drukner ei som henges skal" av Jon Michelet
  • "Aftensang i Alma Ata" av Jon Michelet