Tenke sjæl

en bok om å trives med den man er, og ikke streve med å bli noe andre vil du skal være

av (forfatter) og Vivian Zahl Olsen (illustratør).

Pantagruel 2007 Innbundet

I denne boken forsøker forfatteren å speile noen av sangtekstene sine i historier fra sin virkelighet. Her kan du blant annet lese om jenter, om plutselig å bli voksen, om å bli far og om køsniking. Boken gjengir også enkelte sangtekster, blant annet Tenke sjæl, Slapp reggae og Hjalmar.

En bok om å trives med den man er, og ikke streve med å bli noe andre vil du skal være. Jeg har alltid hatt sansen for å være ærlig. Det har vært lettere overfor andre enn i forhold til meg selv. Er man ærlig mot seg selv, kan konsekvensene bli alvorlige, og da kan det være fristende å forestille seg så resultatet passer bedre til forventningene. Som alle andre er jeg ikke fornøyd med alt ved meg selv, men det er nå dette jeg har fått å jobbe med. Og da har jeg valgt å legge lista så høyt jeg orker på de områdene jeg har talenter og kan strekke meg, og litt lavere der jeg vet jeg kommer til å rive. Men det er ikke noe gøy når det blir for lett. Og det er for lett å slippe unna med småjuks. Andre vil sikkert mene at jeg får til alt mulig. Det gjør jeg ikke, noe jeg tror vil fremgå ganske klart av denne boka. Men jeg prøver. Det skal jeg ha. Og når jeg ikke får det til pleier jeg å være grei med meg selv og gi meg selv en ny sjanse. Det er tross alt bedre enn å jukse.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2007

Genre Personlige beretninger

Hørte denne som lydbok der forfatteren selv leser. Det ser jeg på som et stort pluss. Et minus, syns jeg, er derimot at han kun leser sangtekstene sine også. Jeg skulle veldig gjerne hatt de som sanger innimellom pratingen. Det tror jeg hadde løftet den STORT!
Men alt i alt en fin bok hvis du vil vite mer om personen bak alle tekstene. Veldig personlig.

I denne lydbokutgaven tar Trond Viggo Torgersen utgangspunkt i sangtekstene sine når han drodler over små og store temaer i livet. Med humor og varme beveger han seg gjennom sin egen barndom og oppvekst, og frem til sitt voksne liv som hhv. kjæreste, ektemann, far, lege, komiker, kjendis m.m.

Boka gikk rett hjem hos meg, som alltid har hatt sansen for og beundret Trond Viggo Torgersen. Selvironien ligger i bakgrunnen hele tiden, og det lekne og opprørske ved ham er herlig beskrevet. Han er inne på hva som gjør at vi utvikler oss, viktigheten av å ha egne meninger og stå for dette, nødvendigheten av tidvis å gå på tvers av det andre synes vi bør gjøre og ikke minst det å våge å drite seg ut. Absolutt alt han har laget av sangtekster opp gjennom tidene, er forankret i ting han selv har opplevd og som har vært viktige for ham. Alt i alt en herlig bok som bør oppleves i lydbokformat der forfatteren selv leser!

"Vi er så heldige," sa kjæresten min.
"Ja, vi er heldige," sa jeg.

"Å, du har nok mange år igjen," sa jeg trøstende til mor en sen kveld i vår.
"Å, jeg rykker stadig framover i køen," sa hun. Og så
åpnet hun en flaske vin, siden jeg kom på besøk, selv om
hun egentlig hadde lagt seg. "Men du verden så heldig jeg
er," sa mor, "som har det så fint - nå."
Nå - er det beste jeg har å gi
Nå - er en gave fra selve livet

Uansett hvor lite skrittet er mot noe bedre, så er det til noe bedre.

Bøker lest i sept 2013

• "Den store mummiboka" av Tove Jansson
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Krig og fred og religion og politikk og sånn" av Anne-Kat Hærland
  • "Lille lord Fauntleroy - roman" av Frances Hodgson Burnett