Tenk på et tall

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Versal 2011 Innbundet

Mark Mellery mottar et anonymt brev i posten. Brevskriveren påstår å kjenne Mellery bedre enn han kjenner seg selv, og ber ham om å tenke på et tall mellom null og tusen. Mellery tenker på tallet 658. Han åpner konvolutten som fulgte med brevet og finner det samme tallet der. Det uhyggelige ved situasjonen får ham til å kontakte den nylig pensjonerte politietterforskeren Dave Gurney. Kort tid senere blir Mellery drept. Dette er den første boka om Dave Gurney.

Tenk på et tall er en utsøkt og kritikerrost kriminalroman fra øverste hylle.

Forestill deg at du en dag mottar et brev, der den anonyme avsenderen hevder å kjenne deg bedre enn du kjenner deg selv. For å bevise dette, ber han deg tenke på et vilkårlig tall mellom 1 og 1000. Like etter mottar du en ny anonym konvolutt. Inni ligger et ark med akkurat det tallet du tenkte på.Da den pensjonerte kriminalbetjenten Dave Gurney kontaktes av en gammel skolekamerat som har opplevd dette, ser han seg motvillig nødt til å stille opp. Da vennen kort etter myrdes, er Gurney plutselig innblandet i en mordsak, og det viser seg raskt at mordet kun er toppen av isfjellet.Tenk på et tall er helt umulig å legge fra seg, og byr på nervepirrende spenning og hjernevridning fra start til slutt."Underholdning i toppklasse!" * * * * * (fem stjerner) MetroXpress, Danmark"Et utrolig spennende og orginalt plott. Denne elegante og effektive debutromanen er allerede en internasjonal bestselger." Politiken, Danmark?Denne vil fenge enhver leser. En forbløffende, avhengighetsskapende thriller. Den gir seg ikke før du er fullstendig paff og sulten på mer.?? New York Journal of Books, USA"For en debut! Fullstendig besettende, glimrende skrevet og simpelthen den beste boken jeg har lest i år."- The Sun, Storbritannia

Forlag Versal

Genre Politi og detektiver Krim

Mark Mellery får et mystisk brev i posten. Tenk på et tall, skriver den ukjente avsenderen. Men hvordan klarte brevskriveren å gjette hvilket tall Mark tenkte på? Mark ber en gammel bekjent, den pensjonerte NYPD-etterforskeren Dave Gurney, om hjelp.

Siden dette er en kriminalroman, blir det både mord og blod. Men der mange moderne kriminalromaner går langt i beskrivelsene av grusomme detaljer, holder denne heldigvis litt tilbake. Fokuset er heller ikke på selve etterforskningen, da Dave Gurney er en utenforstående som leies inn som konsulent. Her dreier det seg nemlig mest om løsningen på gåten. Noen av de beste scenene i boken er fra etterforskningsteamets møter, hvor Gurney og de andre politifolkene i Holmes' og Poirots ånd tenker seg fram til mulige løsninger. Et skikkelig mysterium, med andre ord!

Verdon har skrevet et par bøker til om samme etterforsker, og jeg ser slett ikke bort fra at jeg kommer til å lese dem også. Denne leste jeg på norsk, og den er faktisk veldig godt oversatt, selv om noen av ordspillene kanskje kunne vært forklart heller enn oversatt. Jeg regner alltid en oversettelse som god hvis jeg glemmer opphavsspråket - altfor ofte blir jeg sittende og tenke hva det sto opprinnelig på engelsk - men ikke i dette tilfellet, altså.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Novas krig" av Åsa Schwarz
  • "Over mitt lik" av Mikkel Birkegaard