Tause vitner

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2001 Innbundet

Lucy Fielding forsvinner i parken der hun pleier å leke. Men det er ikke Lucy, det er barnevakten, Emma, som blir funnet myrdet. Vesle Lucy vet noe, men ingen klarer å få henne til å si hva det er. Hun snakker bare om uhyrer som vokter på henne; de kommer stadig nærmere, og de fanget Emma fordi hun ikke var forsiktig nok. Motstrebende blir naboen Suzanne Milner delaktig i følelsen av ubehag som omgir den unge kvinnens død. Hun jogget gjennom parken den dagen Lucy forsvant, og gjenkjente en ung lovbryter ved en nedlagt mølle. Hun oppgir navnet hans til politiet. Han er den perfekte kandidat for ugjerningen.

Seks år gamle Lucy Fielding er på tur i parken sammen med barnevakten, Emma, da hun forsvinner. I helgen er området populært, men om hverdagen ligger parken stort sett øde. Men det er ikke Lucy, det er Emma som blir funnet myrdet. Lucy snakker om uhyrer som vokter på henne; de kommer stadig nærmere, og de fanget Emma fordi hun ikke var forsiktig nok. Motstrebende blir Suzanne Milner, som bor i nabohuset, delaktig i følelsen av ubehag som omgir den unge kvinnens død. Som et mulig vitne vender hun politiets oppmerksomhet mot en ung lovbryter. Danuta Reah er en mester i å skape uhyggestemning. Denne psykologiske thrilleren er hennes andre roman på Gyldendal.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788205277106