Tatt av kvinnen

av (forfatter) og Erlend Loe (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Jeg-fortelleren i romanen er en ung mann. Marianne, en ung kvinne, flytter bare inn hos ham og blir der og forsyner seg av ham og hans liv. Han er maktesløs, og lar henne styre livet sitt, på godt og ondt. Dette er forfatterens debutroman.

Format Lydfil

ISBN13 9788202317669

EAN 9788202317669

Genre Humor

Bare noen få setninger inne i boka tenkte ieg at det jeg leste var utrolig bra skrevet, og at jeg burde sitere det. Det gikk imidlertid opp for meg ganske fort at det ikke ville la seg gjøre, da jeg i så fall ville måtte skrive av flere sider. Boka har et poetisk og ettertenksomt språk som gjør at jeg klarer å holde ut med den tafatte protagonisten. Hans unike betraktninger av verden og menneskene som lever i den gjør ham likevel til en interessant karakter.

Dette er historien om en mann som blir fullstendig overkjørt av en meget manipulerende kvinne. En dag bare flytter hun inn, og han skjønner ikke helt hva som har skjedd. Når han ymter frempå med at hennes knall gule kommode ikke står til hans møbler, repliserer hun at det i grunnen er hans møbler som ikke står til hennes kommode.

Tidvis var dette en morsom historie, men i perioder var den også litt kjedelig. Samtidig skjønner jeg at det for Erlend Loe må ha vært veldig morsomt å leke seg frem til denne historien, hvor han "tar den helt ut" når han beskriver vrengebildet av dagens moderne kvinner. For meg blir imidlertid ikke dette historien om den gåtefulle kvinnen som ingen menn skjønner seg på, men ganske enkelt historien om en svært manipulerende kvinne som hele tiden endrer reglene slik at hun alltid kommer best ut.

Heldigvis forblir jeg-personen ikke fullstendig tafatt gjennom hele romanen. Han våkner nemlig opp og begynner å ta igjen. Først da ble boka igjen morsom.

Sluttet lese. Ikke noe spesielt bra synes jeg. Kan være meg da, men ga opp å lese videre etter en liten stund da det ble for kjedelig

Denne her likte jeg utrolig godt hvordan Erlend Loe beskriver diverse personene fra daglig livet som minner seg om en selv eller andre man kjenner eller er bekjent av. Loe bruker mye humor og setter latteren i gang for man kjenne seg igjen i forholds problemer som han beskriver. Dette er god bok og virkelig morsom. Herlig og kort lest. Skal lese den igjen når mangler lesestoff.

Jeg vet ikke om jeg bør like eller mislike boka - fordi den ligger så nær meg. Jeg velger likevel å like den, for leste den første gang før jeg var «tatt av en kvinne» og burde egentlig ha blitt advart. Men 20 år eldre leser jeg boka i et ganske nytt lys…

Og midt på natten våknet jeg. Lamslått av tanken på at den eneste i verden som skal leve mitt liv er meg.

Vi satte oss i stuen alle fire og begynte sporenstreks å kose oss.

Vi mennesker fins i et antall jeg ikke er istand til å erkjenne, ikke engang som abstrakt forestilling. Og jeg tenker at Gud må ha vært litt urealistisk ambisiøs den gangen. Han må ha tatt seg vann over hodet. Kunne han ikke bare ha stoppet, f. eks. etter Antwerpen? Sagt at det var greit. Kalt det en dag? Men nei, det kunne han ikke. Og nå sitter vi her.

Om kvelden er man sammen. Drikker vin og konjakk og spiller sjakk og lytter til musikk og sier at den er nydelig. Om natten elsker eller sover man. Men om morgenen. Før frokost. Da er man helt alene.

Marianne klemte og klemte og ville ikke slippe, og hun sa med en klump i halsen at jeg var det beste som hadde hendt henne i året som gikk. Jeg ville spørre om det hadde hendt noe året før som hadde vært bedre enn meg, men jeg gjorde det ikke.

Disse bøkene fikk munnvikene til å klø, skuldrene til å riste og latterboblene opp gjennom halsen.

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

Bøker som parodierer andre bøker

Selger følgende pocketbøker for kr 30 pr stk. Ved postforsendelse gjelder minstepris kr 50 pr forsendelse + porto. Bytter gjerne i andre bøker. Min ønskeliste finner du her. Jeg har også flere bøker til salgs her.

• "Maria og José" av Erlend Loe
  • "Fakta om Finland" av Erlend Loe