Tarzans tårer

av (forfatter) og Kjersti Scheen (oversetter).

Pax 2004 Innbundet

Janne og Mariana treffes mens han er på ferietur i Syden. Tilbake i Sverige forsøker de å holde ferieflørten ved like, men det er vanskelig når deres to verdener kolliderer. Mariana lever i en tøff hverdag preget av at hun er aleinemor til to barn og har vanskelig for å få tida til å strekke til. Janne har det meste han trenger, og har til nå brukt tida si til å speide etter damer.

Fra en av Sveriges mest populære forfattere . kjent spesielt for Gutten i graven ved siden av, som også ble en filmsuksess . kommer nå romanen Tarzans tårer. Handlingen starter med full styrke på en ferietur i Syden: Mariana kommer farende i luften som en Tarzan . og treffer Janne så han faller. Det blir en kort ferieflørt, som utvikler seg til en kollisjon mellom to verdener. Tarzans dagligliv i Sverige er den tøffe tilværelsen som enslig tobarnsmor uten penger, uten fritid, som flyr mellom jobb og daghjem for å rekke alt. Janne har knapt et dagligliv. Han er blitt søkkrik i IT-verdenen og kjører rundt i sin Lamorghini og speider etter damer. Med dette utgangspunktet, som kunne bli en Pretty Woman-klisjé, skriver Katarina Mazetti en frisk og energisk roman med svart humor og alvorlig undertone. Når Tarzan og Janne ikke lar all kontakt fare etter feriens sammenstøt, blir det spørsmål om to så ulike virkeligheter kan møtes. Tarzans tårer er en roman om fattige og rike, kjærlighet og ensomhet, umulige valg og kunsten å leve sammen her og nå så godt det går.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted Sverige

Jeg er ikke en sånn en som kan sprette opp i lufta og sparke med beina under nesa på angriperen. Spinning og vektløfting gir pene muskler, ingen bruksanvisning på hvordan de skal brukes.

• "Valmuekvinnen" av Noëlle Châtelet
  • "Larrys fest" av Carol Shields
  • "Ikke stykkevis og delt - kriminalroman" av May B. Lund
  • "I skyggen av stråleglansen" av Jan-Erik James Knudsen
  • "Dommeren og hans bøddel" av Friedrich Dürrenmatt
  • "Frodig sommer" av Barbara Kingsolver
  • "99 - en roman om den elektroniske jakten på kjærligheten" av Astrid Prag Vargas
  • "Jon Michelet - en folkets helt" av Mímir Kristjánsson
  • "Sannsynligheten for kjærlighet ved første blikk" av Jennifer E. Smith