Tarantellen

kriminalroman

Aschehoug 2007 Innbundet

I 1961 blei Marc Tesson og familien hans tvunget til å flykte fra det krigsrammede Algerie. I kjølvannet lå både flere døde personer og store tap. Førti år seinere lever de et stille og tilbaketrukket liv i Paris, men så forsvinner plutselig et familiemedlem. Dagen etter blir bilen hans funnet med liket av ei ung kvinne i baksetet. Orla Os har gått over fra å jobbe som rettsmedisiner til ei stilling som spesialetterforsker i politiet. Først har Os ingen spor å gå etter, men så avdekker hun og kollegene ting som truer med å knuse Tesson-familiens respektable fasade. Dette er andre bok om Orla Os.

Eiendomsmagnaten Marc Tesson og hans respekterte familie tilhører det øvre sosiale lag i Paris og lever stille og tilbaketrukket. 40 år tidligere måtte de rømme hals over hode fra et borgerkrigsrammet Algerie. I kjølvannet.lå flere døde personer og store personlige tap.. En novemberkveld i Paris forsvinner et familiemedlem. Dagen etter blir bilen hans funnet med liket av en ung, ukjent kvinne i baksetet. Den nordnorske spesialetterforskeren Orla Os er ansatt i det franske politiet og blir satt på Tesson-saken. Etter hvert avdekker hun og hennes kolleger historier om svik og skyld og gamle synder. Tiden sletter ikke alltid alle spor. Og i utkanten av begivenhetene sitter det en og spinner et farlig nett . og venter på neste offer. Tarantellen er Jorun Thørrings tredje kriminalroman. Flere kritikere har utropt henne til en ny, stor spenningsforfatter

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192654

EAN 9788203192654

Serie Orla Os (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Havmannprisen 2007

Til tider spennende, men litt avansert plott. Jeg sliter med å skille de franske navnene fra hverandre, så karakterene satt ikke helt

• "Skyggemannen - kriminalroman" av Jorun Thørring
  • "De dødes hus - en Orla Os-krim" av Jorun Thørring