Tante Julia og han som skriver

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2010 Heftet

Atten år gamle Marito Varguitas lykkes både privat og på arbeid. Han er forelsket i den fjorten år eldre Julia, og høster suksess med en såpeserie som sendes daglig på radioen. I livet til manusforfatteren Pedro Camacho er situasjonen en helt annen, og forviklingene i privatlivet går utover den kreative skriveprosessen. Etter hvert oppstår det imidlertid komiske situasjoner i livet til Marito, og livet hans fremstår mer og mer som en såpeserie.

NOBELPRISEN 2010!

Den 18 år gamle studenten Marito Varguitas forelsker seg i 32 år gamle Julia, hans onkel Luchos fraskilte svigerinne. Marito arbeider i radioen med en såpeserie som sendes daglig i flere episoder. Boka er delvis basert på forfatterens første ekteskap med Julia Urquidi. Hun skrev i sin tur skrev minneboka Det lille Vargas ikke sa. Romanen gir også et bilde av Lima i Peru i 1950-årene. Boka er også filmatisert, under tittelen Tune in Tomorrow, med Peter Falk og Keanu Reeves i hovedrollene. Mario Vargas Llosa ble i 2010 tildelt Nobelprisen i litteratur «for sin kartlegging av maktens strukturer og knivskarpe bilder av individets motstand, opprør og nederlag».Terningkast 5. Fredriksstad BladTerningkast 5. «? en gudebenådet forfatter ?»Torbjørn Trysnes, Fædrelandsvennen«Det er et sprell levende Lima Mario Vargas Llosa beskriver, med en karakterrikdom som ikke mister sin presisjon i flørten med det karnevalske.»Johnny Halberg, Dagbladet«? en av de sprøeste og morsomste romaner som noensinne er skrevet, med en intelligens og en skarp løssluppenhet som kunne ha vært en Diderot verdig.»Kjell Olaf Jensen, AftenpostenOm Mario Vargas Llosa på wikipediaArtikkel på reuters om tildelingen av Nobelprisen i litteratur 2010

ISBN13 9788205412729

EAN 9788205412729

Serie Gyldendal pocket

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Peru

I denne herlige boka, som visstnok skal være selvbiografisk, forteller forfatteren om Maritos liv fra 18 års alderen. Han jobber i en peruansk radioredaksjon, og radiokanalens største suksess er en såpeserie som er laget av den bolivianske manusforfatteren Pedro Camacho. Marito forsøker å livnære seg som forfatter, et yrke som det i Peru skal vise seg svært vanskelig å leve av.

Så forelsker Marito seg i tante Julia, som er 14 år eldre enn ham. I begynnelsen en nokså uskyldig affære, men etter hvert en besettelse. De er begge klar over at dersom forholdet blir oppdaget, vil det medføre en skandale uten sidestykke. Og selvsagt blir de oppdaget ... Og hvilken skandale! Maritos foreldre, som er bosatt i USA, kommer ilende til Peru for å avverge en katastrofe. Paret og noen venner flykter av gårde slik at de kan få giftet seg. Utfordringen ligger imidlertid i å finne en borgermester som vil vie dem, til tross for at Marito fremdeles ikke er myndig og ikke har innhentet sin fars samtykke.

Parallelt begynner Camacho å rote til historiene i såpeserien, og det stilles spørsmål ved om han er blitt helt forrykt. Personer som døde i tidligere episoder, dukker nemlig uforklarlig opp i senere episoder .....

Mens vi følger utviklingen både i Marito og tante Julias kjærlighetsforhold, skandalen i familien og rundt Camacho, introduseres vi for den ene mer fantastiske historien etter den andre.

Denne boka falt jeg ganske enkelt pladask for. Visst er den melodramatisk og noen ganger tar historiene helt av, men Llosas penn er så skarp og vittig at jeg ikke kunne bare meg for å bli helfrelst underveis! Dette er ganske enkelt en fantastisk herlig bok!

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land.

Land i Sør Amerika:
✔Argentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, Fransk Guyana, Guyana, Paraguay, ✔Peru, Suriname, ✔Uruguay og Venezuela

Antall besøkte land i Sør Amerika hittil er: 3

• "En formaning til krokodillene" av António Lobo Antunes