Tante Augusta

av (forfatter), Trygve Greiff (oversetter) og Tor Stokke (oppleser).

Cappelen Damm 2015 Lydfil

Utgivelsesår 2015

Format Lydfil

ISBN13 9788202536688

EAN 9788202536688

Genre Humor

Tante med stor T

Ein må berre gi seg over - Tante Augusta er ei fargerik, eksentrisk og i aller høgste grad ei ukonvesjonell dame! At nevøen Henrry er ein stille og fredelig pensjonert bankmann som lever tilbaktrekt saman med georginene sine- skaper ein god kontrast i historia.

Graham Greene fortel med skarp og vittig penn historia som startar med begravelsen til mor til Henry - der han møter si tante Augusta for første gong på over 50 år. Og sidan den godaste Henry stort sett lever eit stille og rolig liv, så må han erkjenne at: "Min mors begravelse gjorde meg derfor behagelig oppstemt". Alt frå starten av boka vert det poengtert at Augusta er alt anna enn ei vanleg dame: Jeg ble forbløffet over det ildrøde håret, som var satt opp i en monumental frisyre, og de to store fortennene som fikk henne til å se ut som en levende neandertaler.
Tante Augusta

Livet til Henry forandrar seg - etterkvart totalt - etter dette. Å ha ei tante som Augusta medfører nokre meir eller mindre ufrivillige møte med diverse personar; i tillegg til at georginene meir og meir vert overletne til seg sjølv når dei to hovudpersonane legg ut på den eine reisa etter den andre: Paris, Istanbul mm. Og det viser seg at ganske mykje ikkje er slik det ser ut til å vere..........

Historia om tante Augusta er ei historie fortalt med snert og humor. GG skildrar den 75-årige livsnytaren på ein meisterlig måte - ein kan ikkje la vere å sympatisere med med henne trass i alle hennar finurlige krumspring...Og illustrasjonane som Audun Hetland har ansvaret for i mi utgåve av boka er eit stort pluss. Så min konklusjon er: Ei munter historie som er godt fortalt, med mange overraskande poeng, men ein litt forutsigbar slutt gir : Kar fem

Herlig humor i bokens første sider, så fortsetter det å være ganske morsomt til henimot slutten, som for meg ble et antiklimaks.

... dessuten liker jeg å gå i begravelser. Som oftest viser folk seg fra sin beste side ved slike anledninger, de er alvorlige og dempede, og optimistiske med hensyn til sin egen udødelighet.

"Bølgene rullet ustanselig innover stranden og trakk seg tilbake,
som om noen forsøkte å re en seng og ikke fikk lakenet til å ligge pent."

Hennes konversasjon minnet om et amerikansk tidsskrift, hvor en historie hopper fra side tyve til side åtteognitti, og man må bla seg gjennom alle slags emner innimellom: barnekriminalitet, nye cocktail-oppskrifter, en filmstjernes kjærlighetsliv, foruten en novelle som er totalt forskjellig fra den som plutselig ble avbrutt.

Nye landskaper, nye skikker. Stadig flere minner.Et langt liv er ikke et spørsmål om antall år. Et menneske uten minner kan bli hundre år og allikevel synes at livet har vært meget kort.

"Jeg håper du ikke planlegger noe ulovlig."
"Jeg har aldri i mitt liv planlagt noe ulovlig,"sa tante Augusta. "Hvordan skulle jeg kunne det når jeg aldri har lest noen av lovene og ikke aner hva de går ut på?"

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

født 2. oktober 1904,
død 3. april 1991

Fikk et tilbud jeg ikke kunne takke nei til som innbefatter 19 av Graham Greens bøker

Wikipedia er heller sparsom med hvilke bøker som er oversatt

I tillegg til bøkene nedenfor fant jeg novellesamlinger av Pusjkin, Gogol og Tsjekhov samt en diktsamling av Pär Lagerkvist. Betalte 20 kr per bok. Er det noen andre som har funnet fine bøker på loppis i helgen?

Elsker å gå på loppemarked å se på bøker. Denne gangen føler jeg meg ekstra heldig! Fikk alle disse bøkene for kun kr 170,-

• "Zikzak" av Odd Eidem
  • "Fløyten og orgelet" av Odd Eidem