Takk, ganske bra

en norsk roman i tre deler

Cappelen Damm 2010 E-bok

I boken møter vi tre kvinner, som alle, bevisst eller ubevisst, stiller spørsmål om hvilke forpliktelser de har mot seg selv, familien og samfunnet, og i hvilken grad de globale problemene går inn på dem. De forholder seg til virkeligheten på svært forskjellige måter, men de har det ganske bra.

ISBN13 9788202309558

EAN 9788202309558

Omtalt sted Oslo

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Du holder alltid noe av det andre menneskets liv i din hånd. Lite eller mye, men alltid noe. Du kan ikke unngå å svikte eller ødelegge noe i andre menneskers liv. Lite eller mye, alltid noe. Hvor tett opp til den andre skal du være før du har et ansvar? Har hvilken avis hun leser, hvilket parti hun stemmer, hva hun kjøper, hva hun sier, noe med de andre å gjøre? Kan krig og flyktningestrømmer, sultkatastrofer i andre deler av verden, et eller annet sted, på et eller annet vis, henge sammen med Lotte Heier og hennes liv, hennes måte å leve på?

Først pisser de på deg, så sier de du lukter

Skyld er et merke man aldri kommer av med. Det kan være usynlig for andre, men man bærer det og så kommer man til et punkt da man må vise det fram, det tabuiserte, og så tar man livet av seg

Hun står bak ham, tett inntill ham og rusker ham i håret. Det er ikke så ofte lenger, de er begynt å klø seg selv istedenfor hverandre

• "Ubehaget i kulturen - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Med hånden på hjertet - roman" av Vigdis Hjorth