Tabu

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Gyldendal 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205460850

EAN 9788205460850

Omtalt sted Tyskland

En meget interessant bok og en positiv overraskelse fra en forfatter jeg ikke visste noenting om. På bare 213 sider klarer Ferdinand von Schirach å berøre meg med sine personer, med et strengt, knapt og lettfattelig språk.
Sebastian har ingen lett oppvekst, og han sliter med å forstå sammenhengen mellom virkelighet og sannhet. For hva er egentlig sannhet, og hva er virkelighet, - og hvordan opplever alle mennesker sannheten og virkeligheten? Et tema som kan gi mange tanker og perspektiver på fantasi, oppfatninger, skjønnhet, sannhet og virkelighet, - lover, regler og rettssystem, - oppvekst, relasjoner, ensomhet og levd liv.
Sofia er en viktig kvinne i boka. Jeg vil sitere et lite avsnitt fra side 72:
"Du forstår, Sebastian, Goya blottstilte sin tids menn med dette bildet: De stirret nå på en naken kvinne, ikke på engler eller gudinner. De hadde ingen unnskyldning lenger. Dermed var det disse mennene som ble nakne, ikke Maja," sa Sofia.
En annen viktig person i siste del av boka er advokaten Biegler, en meget fornøyelig, direkte og frittalende mann som aldri later som han er noe annet enn han er eller liker noe han ikke liker.
Et sitat fra side 143:
Elly foreslo at han skulle ta med blomster til den nye sekretæren, men han avslo det. "Blomster er åpne kjønnsorganer, sånt noe gir jeg ikke bort, særlig ikke til en ung kvinne," sa han.

Boka får en femmer av meg.

En eller annen gang skjønte jeg at mennesket bare tilhører seg selv. Ikke noen gud, ikke noen kirke, ikke noen stat - bare seg selv. Det er menneskets frihet. Den er skjør, denne friheten, ømfintlig og sårbar.

• "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas
  • "Straff - 12 fortellinger" av Ferdinand von Schirach