Tabu!

en overgrepshistorie

Commentum 2016 Innbundet

Hver sjette gutt under 16 år opplever å bli seksuelt misbrukt. Forfatteren, Tor Halstvedt, er den første mannen i Norge som står åpent fram i bokform og forteller om hvordan han ble misbrukt av foreldrene som barn. Men han viser også at det er håp, og at det fins en vei ut av traumene.

Tor Halstvedt ble født i Askim i 1948. Han flyttet til Oslo i 1971 og studerte litteraturvitenskap, men begynte på Chr. Spigerverket i 1975 og har siden hatt en rekke forskjellige jobber. Halstvedt bor i dag i Tønsberg og jobber i Posten. Han ga ut sine første tekster i tidsskriftet Vinduet i 1971, og debuterte på Gyldendal i 1981 med boka Tulla. Siden har han skrevet en rekke romaner, barnebøker og debattbøker. Halstvedt har også oversatt flere bøker og er kjent som kronikør og samfunnsdebattant.

Forlag Commentum

Utgivelsesår 2016

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Tor Halstvedt

Vondt og trist om å vokse opp med grusomme seksuelle overgrep og grov vold i nærmeste familie.
Tor Halstvedt skriver om et tema som har vært lite belyst. Hans historie gjør dypt inntrykk. Det er hjerteskjærende opplevelser han hadde i barndommen og oppveksten. Under slike forhold skal ingen barn vokse opp.
Vi må bli flinkere til å se de barna som har det vanskelig, og vi må bli flinkere til å ta vare på dem og redde dem i tide.

En av følgene av å bli seksuelt misbrukt er at selvtilliten blir borte. En tror en er mye mindre verdt enn alle andre, at en ikke er verdt noe i det hele tatt, en tror at alle andre er sterkere enn en sjøl. De voksne gjør jo det de vil med en, uansett hva en vil sjøl. Det er ikke noe en kan gjøre for å forhindre at det vonde skjer. Denne følelsen forfølger en gjennom livet. En føler seg alltid underlegen, uansett hvor mye en sliter med å late som en ikke er det. Når en i voksen alder kjemper mot noen som på ulike vis vil en vondt, eller som bare er uenige, så kjennes det som å slåss mot mammuter.

For om en fortsetter å hate, så vil en binde seg til den en hater og aldri bli fri.

Ingen skal la onde mennesker bestemme hva slags liv du skal ha.

Gjennom dager og måneder og år var det èn ting som holdt meg oppe og som jeg kjempa desperat for: det var å overleve. Ikke bare i fysisk forstand, men også som et menneske med hjerte og vettet i behold.
Og jeg klarte det! Ved siden av oppreisningen jeg fikk ved at jeg aldri gjorde mine egne barn noe vondt da de var små, så er dette at jeg overlevde det største jeg har fått til i livet. Ondskapen til mamma og pappa ødela meg ikke, selv om den skada meg aldri så mye.

En ting er uomtvistelig sikkert: Alle som blir misbrukt seksuelt som barn, vil få store psykiske problemer som følge av dette – før eller seinere. Hvor alvorlige problemer en får, avhenger av hvor nær gjerningsmannen eller -kvinnen en sto, hvor lenge misbruket varte, og om det er vold og trusler involvert i tillegg. Dessuten hvor sterk en selv er som person. Jeg tror de fleste forstår dette.

• "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Si at du lyver" av Silvia Henriksdóttir
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "I morgen forsvinner jeg litt til - roman" av Laila Sognnæs Østhagen
  • "Tiger, tiger" av Margaux Fragoso
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Den mørke hemmeligheten i Tysfjord" av Anne-Britt Harsem
  • "Gal - jeg? - nei, bare litt spiseforstyrret" av Hege Arstad
  • "Reisen til Jotundalen" av Malin Falch
  • "Da jeg var usynlig - de trodde han var hjernedød, men han skjønte alt de sa" av Martin Pistorius
  • "En sånn jente - en dokumentar om voldtekt" av Monica Flatabø
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal