Tårnet

historie fra et sunket land

av (forfatter) og Isak Rogde (oversetter).

Press 2012 E-bok

Denne boken skildrer livet i en borgerfamilie i Dresden de siste årene før DDR-regimets undergang. I et av forstedenes villastrøk forsøker Hoffmannfamiliens medlemmer på forskjellig vis, og med varierende grad av hell, å holde virkeligheten på en armlengdes avstand. Boken skisserer et bilde av DDR i forfall: landet hvor tre generasjoner i en familie drives mot selve 1989-revolusjonens malstrøm, den som til slutt vil rive ned og svelge selve Tårnet.

Tårnet vant den store tyske romanprisen for 2008, og toppet de tyske bestselgerlistene gjennom store deler av fjoråret. Tårnet er både et ambisiøst romanverk og et enestående historisk dokument: Boken skildrer livet i en borgerfamilie i Dresden de siste årene før DDR-regimets undergang. Tyske kritikere utropte umiddelbart boken til en klassiker: "En roman slik vi ikke har sett det på lang, lang tid - en førsteklasses roman", fastslo Der Spiegel. Tellkamp selv ble sammenliknet med tysk litteraturs største giganter: "Slik vi i dag forstår det tyske borgerskapet gjennom Thomas Mann, vil fremtidige generasjoner lese Tellkamp for å gjenoppleve DDRs implosjon", skrev Die Welt. Anmelderen iSüddeutscheZeitung var enig: "Hvis noen i fremtiden spør deg hvordan det egentlig var i DDR, kan du be dem om å lese Tårnet".

Forlag Press

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Øst-Tyskland

Tildelt litteraturpris Den tyske bokprisen 2008 Den tyske bokprisen - Deutscher Buchpreis 2008

Storslagen og flott bok - jeg hadde ikke lyst at den skulle ta slutt.

[Og] jo tykkere en bok var, desto bedre! Christian elsket tykke bøker. Etter fem hundre sider begynte en roman på ordentlig. Etter disse fem hundre sidene var han ute på storhavet, alt som var mindre enn det, var sildrebekker. Forgjeves ristet Meno på hodet og påpekte at en kort novelle av Tsjekhov kunne inneholde mer om verden, livet og kunsten enn en aldri så tykk murstein.

Det var varmt; aprilmåneden lot til å ha fått kreditt hos mai.

Barn er ikke noe leketøy som man bare skaffer seg ut fra lyster og innskytelser og ganske enkelt kaster fra seg når man blir lei av dem.

Bøker om DDR

Til jubileet for murens fall- romaner med handling fra DDR

Dessverre er ikke alle tilgjengelig på norsk

Romaner som går over generasjoner

• "I den korte enden av Sonnenallee" av Thomas Brussig
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Grå sjeler" av Philippe Claudel
  • "De fattige i Lódz" av Steve Sem-Sandberg