Tåken

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Tredje bind i Jónassons trilogi om etterforskeren Hulda Hermannsdóttir fra Reykjavikpolitiet.
Trilogien er internasjonalt hyllet og er blitt utropt til en milepæl innen moderne krim av The Times.

Under en forrykende snøstorm i julen 1987 banker en fremmed på døren hos Einar og Erla. Gården deres ligger uveisomt til, og en utmattet, forfrossen mann blir selvsagt budt både husly og mat. Den gjestfriheten skal komme til å koste dem dyrt.
I Reykjavik klarer ikke Hulda Hermannsdóttir å slippe tanken på saken med en forsvunnet jente og faren hennes. På selve julekvelden forlater hun familiefeiringen og reiser inn på politistasjonen. Det er en avgjørelse som skal få skjebnesvangre følger.
Da Hulda to måneder senere ankommer Einar og Erles gård, forfølger hun en gåtefull forbindelse mellom det eldre ekteparet, og faren og datteren som er forsvunnet. Hulda setter alle krefter inn på å løse de to sakene, ikke minst av helt personlige årsaker.

Tåken avslutter Ragnar Jónassons mesterlige og internasjonalt bejublede trilogi om Hulda Hermannsdóttir. Trilogien består av Mørket, Øya og Tåken.

«Jónasson er en enestående stemme i kriminallitteraturen. Det nydelige ved Hulda-trilogien er at hver enkelt bok er så oppslukende at man nærmest glemmer tid og sted.» The Times Literary Supplement
«Siste bok i Hulda-trilogien er en triumf. Gysende, uhyggelig, innsiktsfull og nesten utålelig spennende.»
Ian Rankin, forfatter

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Serie Hulda Hermannsdóttir (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Island

Den tredje boken om Hulda Hermannsdottir i Reykjavik-politiet. I februar får Hulda ansvaret for en sak med et drept eldre ektepar, Erla og Einar, problemet er bare at de antagelig har vært døde siden rett før jul. Hun har også en sak om en forsvunnet ungjente og sine egne problemer med datteren Dimma.

Boken begynner litt trått, men snart blir det både grøssende og skummelt, men etter hvert skjønner vi at det er noe som ikke helt stemmer på den meget avsidesliggende gården til Erla og Einar.

Rangar Jónasson skriver godt, men jeg synes på en måte at saken med Dimma bare ble en hendelse sånn helt i utkanten av romanen og at den enten burde vært utelatt eller fått mer plass. Jeg skjønner at poenget er at den skal påvirke Hulda når hun gransker de to sakene som kanskje viser seg å ha en sammenheng, men jeg tror historien kunne vært minst like god uten dette sidesporet. For det blir liksom ikke særlig troverdig når det virker som om ingenting skjer etter det som skjer med Dimma, synes jeg i alle fall.

De tre bøkene om Hulda Hermansdóttir har alle manet frem en stemning med mystikk på en litt enkel måte. Denne er intet unntak, veldig bra islandsk krim.

• "Øya" av Ragnar Jónasson
  • "Lukk, lukk og lås" av Yrsa Sigurðardóttir