Tåkedis

av (forfatter) og Dag Otto Lauritzen (forfatter).

Gloria forlag 2019 E-bok

Mot, nysgjerrighet, vilje og vennskap!

Hannah finner en jakke som er skylt på land i fjæra, og hun får umiddelbart en følelse av at noe er galt. Verken bestekompis Einar eller faren, som er politisjef i den lille kystbyen, er overbevist. Men når den eneste motstanderen av den lokale utbyggingen forsvinner sporløst, blir det klart at de står overfor et mysterium. Amerikanske investorer, luksusyachter, falske penger og forsvunne politikere er ikke hverdagskost i skjærgårdsbyen - men Hannah og Einar følger sporene og nekter å gi opp.

Hannah er datter av den lokale politisjefen og har en nese for hemmeligheter. Samtidig satser hun knallhardt som juniorsyklist. Sammen med bestevennen Einar og hunden Turbo havner hun i nervepirrende situasjoner og løser spennende mysterier.

Forlag Gloria forlag

Utgivelsesår 2019

Serie Mot & mysterier (1)

Genre Politi og detektiver Spenning

Omtalt sted Sørlandet

Frode Eie Larsen og Dag Otto Lauritzen "Tåkedis"
Mord & Mysterier bok 1

Her har en tidligere toppsyklist og en krimforfatter slått seg sammen og skrevet krim i Hardy- guttenes ånd. Kan det bli bra? Det ble det. Denne boka innfridde til de grader. Jeg fikk tilbake følelsen jeg hadde når jeg leste Hardyguttene i mine yngre år.
Boka starter med Dag Ottos «mot-regler.» I tillegg er det et eget kapittel i slutten av boka med Dag Ottos motivasjonstips.
Hovedpersonene i boka er Hannah og Einar og hunden Turbo. Hannah er datter av den lokale politisjefen og har en nese for hemmeligheter. Samtidig satser hun knallhardt som syklist, og er uredd og modig.. En dag finner hun en jakke i fjæra, og føler straks at noe ikke er som det skal. Det blir snart klart at Hannah og kompisen Einar står overfor et mysterium. Amerikanske luksusbåter, falske penger og personer som forsvinner sporløst er ikke hverdagskost i Lillehavn - men Hannah og Einar følger sporene og nekter å gi opp. Sammen med hunden Turbo havner de i nervepirrende situasjoner og løser spennende mysterier. I Turbo har nok Frode brukt sin egen hund som inspirasjon. Vi får både humor, forelskelse, såre følelser og vennskap, og boka har et fint driv fra start til mål, med en uventa slutt..
Dag Otto er sterk bidragsyter med sin erfaring fra en flott karriere som syklist, og Frode nøster trådene i selve krimplottet. De utfyller hverandre godt.
Boka er så spennende at det fort kan bli sene kvelder på både ungene og de voksne, for det er vondt å stoppe underveis. Boka er beregnet på barn fra ni år, men den kan også passe til voksne som vil lese noe lettere krim. Norsk ungdomslitteratur er ofte veldig bra, selv om de er skrevet med litt enklere språk en voksenbøkene. Så denne boka anbefaler jeg sterkt videre til både små og voksne. Sidene fløy like fort unna, som Dag Otto kjørte på sykkelen i sine glansdager.
Jeg ser frem til å lese neste bok ført i pennen av dette radarparet, og gir «Tåkedis» en meget sterk femmer.
Boka er et lese-eksemplar fra Gloria Forlag

Starten på en ny spenningsserie for ungdom, passer nok best på mellomtrinnet kanskje selv om hovedpersonene går på ungdomsskolen (8. trinn?). Hannah og pappa som jobbet i politiet bor alene sammen med hunden Turbo, mamma ligger på sykehuset, fremdeles i koma etter en ulykke for 2 år siden. Hannah er ivrig syklist og skal delta på kretsmesterskapet til høsten.

Etter en treningsøkt på sykkel sammen med pappa finner Hannah en rød boblejakke i vannet og hun får en vond følelse i magen, noe er galt! Pappa mener hun overdriver og politiet kan ikke starte noen redningsaksjon bare fordi de har funnet en jakke i fjæra. Men sammen med vennen Einar begynner Hannah å undersøke og det blir snart skumlere enn de skulle ønske...

Boka er skrevet av Frode Eie Larsen som har skrevet flere krimbøker for voksne og medforfatter er Dag Otto Lauritzen, så vi er i alle fall sikre på det sykkeltekniske i boka stemmer! Boka er spennende, godt skrevet og det flyter lett med spenning fra første side. Det er ikke nødvendig at man er spesielt opptatt av sykkel for å like den heller, selv om syklingen er en stor del av Hannahs liv så er det ikke det som er hovedsaken i boka.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Fullmåne" av Frode Eie Larsen
  • "Tidevann" av Dag Otto Lauritzen