Syrinpikene

av (forfatter) og Børge Lund (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Sosietetskvinnen Caroline Ferriday jobber på det franske konsulatet i New York, og hennes verden blir snudd på hodet når Hitlers hær invaderer Polen i september 1939 - og siden retter blikket mot Frankrike.
I Polen møter vi Kasia Kuzmerick, en tenåringsjente som etter hvert trekkes stadig dypere inn i rollen som kurer for undergrunnsbevegelsen. I denne spente atmosfæren kan én feilvurdering få fryktelige konsekvenser.
For den unge og ambisiøse tyske legen Herta Oberheuser blir en stilling i regjeringen muligheten for å komme bort fra et ensomt liv. Men når hun får jobben, blir hun fanget inn i en mannsdominert verden bestående av hemmeligheter og maktkamp.
Disse tre kvinnenes liv blir koblet sammen når Kasia blir sendt til Ravensbrück, den beryktede konsentrasjonsleiren for kvinner. "Martha Hall Kelly har skrevet en sterk og bevegende historie om kvinnelig mot, vennskap og utholdenhet." Elin Brend Bjørhei, Bokelskerinnen

ISBN13 9788202532567

EAN 9788202532567

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted New York Tyskland Paris Polen

Dette er ikke enda en søt dameroman, slik coveret kan gi inntrykk av ! Denne boken handler om krigens grusomheter, om hvordan ondskap satt i system ser ut....Den handler om maktesløshet og fortvilelse, men også om heltemot og hjertevarme. Historien blir fortalt gjennom tre kvinner med helt ulik bakgrunn og nasjonalitet. Og store deler av boken er basert på virkelige mennesker og hendelser. Jeg vil gjerne anbefale den - spesielt til yngre lesere som kanskje ikke fått så mye informasjon om andre verdenskrigs historie som oss som ble født bare noen år etter krigen, og som vokste opp med foreldre som var fulle av historier om det de og andre i deres generasjon hadde opplevd. Og så får vi alle passe på at historien ikke gjentar seg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Når jeg begynte på denne boken og plutselig befant meg i konsentrasjonsleir følte jeg meg nesten litt ført bak lyset.. Forside og innhold henger ikke helt sammen.. Men når det er sagt så er det en stor bok som beskriver livet til tre damer under 2. verdenskrig. Og en slik type bok som tar deg gjennom flere forskjellige sinnsstemninger før du er ferdig, og det er jo fint. Og etterordet er så viktig at det nesten burde stå først i boken. Denne boken har gjort at jeg kommer til å lese mer om kvinner under krigen når det byr seg.

Fikk lyst til å skrive litt mer om denne boken. Ettersom jeg bare ga den fire i terningskast og det jo egentlig er en veldig sterk bok. Det er litt av en prestasjon og skrive om dette temaet og så også som debut.. !? Senene fra konsentrasjonsleiren er jo forferdelige og etterordet forteller jo hvor stor og langvarig research hun har bedrevet. Mulig jeg syns hun ikke har fått det fram sterkt nok.. men det er en roman osv og det er en bok som jeg vik kunne skille fra alle andre som man mikser sammen etter hvert.. så mulig den bør få en femmer.. :)

Utrolig god og engasjeranes bok om tre fantastisk flotte jenter i ei vanskelig tid i livet. Ei bok eg nok aldri vil glømme.

• "Brudekisten" av Viola Shipman
  • "Et hus uten vinduer" av Nadia Hashimi