Syndflod

av (forfatter), Inge Ulrik Gundersen (oversetter) og Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 CD

Alex Recht og Fredrika Bergman er tilbake. En mann blir funnet død i stolen sin foran peisen, skutt i brystet. Merkelig nok har han datterens giftering på lillefingeren. En annen mann bekjenner en synd i et brev til sin kone; han har kjørt på en kvinne og stoppet ikke for å hjelpe.
Den tredje mannen leier et øde hus som egentlig er beregnet til å skjule mennesker på flukt, men han har noe helt annet i tankene.
Fredrika Bergman og Alex Recht ser en sammenheng mellom de ulike sakene og ledes inn i en etterforskning der gamle synder kommer til overflaten. En ukjent person legger igjen beskjeder til Alex, en som vil hjelpe dem på rett spor. Men hvem er den anonyme brevskriveren, og hvordan kan gjerningsmannen alltid ligge ett skritt foran? «Syndflod» er den sjette kriminalromanen med Alex Recht og Fredrika Bergman.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2018

Format CD

Serie Alex Recht (6)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Syltynn krim med altfor mange mord på kort tid, for stort persongalleri som gjør det vanskelig å henge med. Boken består av mange korte kapitler som gjør den oppstykket og uten flyt. Hvert kapittel avsluttes i tillegg med en eller annen dramatisk vending, som blir mindre og mindre spennende for hver gang. Mye gjentagelser i språket, og fullstendig usannsynlig årsakssammenheng og motiv.

Sjette bok om Fredrika Bergman og Alex Recht.

Flere saker blir lagt på bordet til politietterforskerne Fredrika og Alex.
En kakse blir funnet skutt i lenestolen foran peisen. Han har tre ringer på fingrene. En av dem er gifteringen til datteren.
En begravelsesagent, som både Alex og Fredrika har vært borti, fortviler over broren og hans familie. De skal angivelig ha flyttet til Australia, men broren aner ugler i mosen.
En ung kvinne kjemper en håpløs kamp for å holde hodet over vannet for ungenes skyld. Mannen vet hun ikke om lar seg redde.
Fredrika og Alex ser en sammenheng, spesielt når brev stilet til Alex, som små spor dukker opp.
Det hele skal vise seg å handle om gamle synder.

Veldig mange løser tråder i starten, og det tok tid å samle dem. God, men litt mye som skjedde.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ga opp halvveis. Min første bok av Kristina Ohlsson, desverre ga det ikke mersmak. En lite spennende bok, alt for mye dialog etter min mening blandet med merkelige hendinger. Usannsynlig historie, spør du meg. Hørte den som lydbok og i dette tilfellet anbefaler jeg det ikke. Det er mulig oppleser tar alt for mye fokus i denne boken. I og med at det er mye dialog i boken, bør det være et visst spekter i stemmeleiet til de forskjellige personene i boken. Det var ikke tilfelle her. Ganske monotont.

Nyttårsforsett: Les 12 bøker i 2020 (lydbøker teller ikke).

Kronologisk rekkefølge: Alex Recht og Fredrika Bergman

Alt jeg leser disse måndenen

Egen oversikt over leste bøker i 2018

• "Sluttspill" av Daniel Cole