Sykt godt

en vegansk kokebok

av (forfatter) og Erik Sæter Jørgensen (illustratør).

Frisk forlag 2016 Innbundet

«Mari er en cupcake av et menneske, og den beste matbloggeren i landet, vegetar eller ei. Hun tar oss i hånden og leier oss trygt dit vi så gjerne vil - til god mat, mat som er til gode for både mennesker, dyr og miljø.

Først får vi idiotsikre oppskrifter for dem som er helt grønne på kjøttfritt, så baller det på seg, før det ender i tips som vil slukes av folk som vil være dønn veganer - med glutenfritt som bonus.»

Yngve Ekern, matjournalist, forfatter og foredragsholder

Sykt godt er en vegansk fest, et oppslagsverk med 115 oppskrifter på vegansk mat, alle nydelig illustrert. Det er en kombinasjon av lesernes favorittoppskrifter på bloggen og splitter nye oppskrifter. Her får du taco, burger, pizza, kaker, desserter, vårruller, turmat, julemat og egentlig alt du kan tenke deg.

Fire hovedsteg med økende vanskelighetsgrad, det første er for totalt nybegynnere som handler på Joker, det neste for de som handler på godt assorterte dagligvarebutikker. Det tredje steget blir all in for deg som vil lage all mat på vegansk vis, det fjerde steget er glutenfritt og med en del rå mat.

Oversikt over mange kjekke, spesielle og snåle råvarer, med informasjon om hvordan du bruker de og hvor du får tak i de. En egen del med basisoppskrifter på vegansk melk, krem, majones og ulike sauser. En egen del med systematisk oversikt over hvordan du erstatter animalske matvarer i kostholdet ditt. En lang liste over råvarer og hvilke oppskrifter du kan bruke de i. En stor og flott bok som er perfekt å gi i gave til noen du vil inspirere til å lage mer grønn mat!

Forlag Frisk forlag

Utgivelsesår 2016

• "Sykt enkelt" av Mari Hult
  • "Veganmat på sitt beste - 100 oppskrifter - frokost, lunsj, middag og søtt" av Jane H. Johansen
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip
  • "En skikkelig digg kokebok - kjøttfri favorittmat" av Hanne-Lene Dahlgren
  • "Nå solen med en finger - dikt" av Alexander Bertin Øyhovden
  • ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Skogen den grøne - dikt for barn" av Ruth Lillegraven
  • "En ungdomsvenninne - noveller" av Alice Munro