Syk kjærlihet

Pax 2006 Heftet

Boka ble første gang utgitt i 1893, og er første bind i en trilogi om bohemenes erotiske bekjennelser. Trilogien kretser om trekantforholdet mellom Hans Jæger, Cristian Krogh og Oda Krogh og den er både selvbiografisk og selvutleverende.

Dette er første bind i Hans Jægers selvbiografiske og selvutleverende trilogi om bohemenes erotiske bekjennelser, Syk Kjærlihet, Bekjendelser og Fængsel og Fortvilelse, som kretser om trekantforholdet mellom Hans Jæger, Christian Krogh og den tilbedte Oda Krogh. Da Syk Kjærlihet kom ut i 1893 ble den øyeblikkelig forbudt over hele Skandinavia. For å unngå sensuren ble de neste to bindene, Bekjendelser og Fængsel og Fortvilelse, trykket i 250 nummererte eksemplarer i Frankrike. Men også de ble beslaglagt da de kom ut i 1902 og 1903. Hans Jæger (1854-1910) var forfatter, anarkist og bohemkonge. Han ble et forbilde for mange, blant annet Edvard Munch, August Strindberg og Jens Bjørneboe.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Genre Erotikk Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oslo

Min første "Jæger"-opplevelse, men ikke den siste. En kjenner så godt igjen bejæret i boka, samtidig som en ønsker å be Hans Jæger ta seg sammen, og komme over det hele. Hovedpersonens kjærlighet formidles gjennom et enormt behov for bekreftelse, og et ønske om egen ro og tilfredstillelse, og er det kanskje en av de mest ekte skildringene jeg har lest. Kanskje det er nettopp derfor ubehaget oppstår; man blir konfrontert med at til og med kjærligheten er egoistisk....

– hvor er alle menneskene henne! at ikke alverden er ute og beruser sei i denne dejlie maaren! … Nej, det er jo sant: maarenen er for de lykkelie! – for fulene og for mei!

Naa spirer det og sprætter, naa grønnes det og gror derute i den store verden – og her sitter jei. I mei spirer ingenting mere… jei er som en afbrækket grén, som tørrer bort og dør mitt i vaaren…

Liste med ulike trilogiar frå inn og utland!

Jeg har alltid kjempestore planer for hvilke store, viktige bøker jeg skal lese i nærmeste framtid. Stort sett klassikere man finner på diverse lister over bøker man bør ha lest før man dør. Og jeg gleder med skikkelig til å lese de!!! Problemet er bare det at jeg stort sett "sparer" på disse bøkene til den "rette anledninga" dukker opp... HÅPLØST, DEN KOMMER ALDRI! Så dette har ført til at jeg har mange uleste og "oppsparte" bøker i bokhyllene mine. Her er min liste over store, viktige bøker jeg nå faktisk skal lese i nærmeste framtid. Jeg begynner med "Madame Bovary".

Bøker som er skrevet av eller omtaler bohemer.

• "Syk kjærlighet - Del 3" av Hans Jæger
  • "Fra Kristiania-bohemen" av Hans Jæger
  • "Jæger - en rekonstruksjon" av Ketil Bjørnstad
  • "Filosofiske undersøkelser" av Ludwig Wittgenstein
  • "Etikk" av Baruch de Spinoza
  • "Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget" av Knut Kjeldstadli
  • "Verden som vilje og forestilling" av Arthur Schopenhauer
  • "Trætte mænd" av Arne Garborg