Syersken fra Madrid

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Madrid, 1930-tallet. Den unge og formuende Sira Quiroga lar seg overtale til å reise til Tanger med sin store flamme, Ramiro Arribas. Der bruker han opp formuen hennes og etterlater henne i dyp gjeld, og Sira må starte som syerske for å betale tilbake gjelden. Den spanske borgerkrigen har brutt ut, og Europa står på randen av verdenskrig. Sira får en engelsk kvinne med kontakter som kunde. Snart lever Sira et dobbeltliv, som syerske og britisk spion.

Dramatisk og spennende om krig og kjærlighet.

Samtidig som Sira Quiroga, den unge datteren til en syerske fra Madrid, forelsker seg hodestups i den karismatiske forretningsmannen Ramiro Arribas, blir hun kontaktet av faren, som hun aldri har møtt. Den aldrende Gonzalo Alvarado viser seg å være både rik og gavmild - og med ett er Sira en formuende kvinne, med en mann hun elsker.
Men da den samvittighetsløse Ramiro etterlater henne alene og pengelens i Tanger, er det slutt på hellet til Sira. Snart er hun tvunget til å ta opp sitt gamle yrke som syerske, for å få endene til å møtes. I mellomtiden har den spanske borgerkrigen brutt ut, og den flittige Sira får stadig nye kunder. Blant dem er Rosalinda Fox, en verdensvant engelsk kvinne med mange kontakter, og det tar ikke lang tid før Sira lever et risikabelt dobbeltliv, som syerske og britisk spion - i et Europa som vakler på randen av verdenskrig.
Syersken fra Madrid er en storslått og fargerik roman fra et av de mest dramatiske kapitlene i europeisk historie, som tar leseren med på en reise - fra det pro-nazistiske Madrid, via det kolonialistiske Marokko til det kosmopolitiske Lisboa under verdenskrigen - fylt med spioner, opportunister og flyktninger av alle slag.

ISBN13 9788205406650

EAN 9788205406650

Omtalt tid 1939-1945 1918-1939

Omtalt sted Spania Marokko

En lettlest bok som jeg fant i Kroatia. Fra Spania og Marokko fra Franco si regjeringstid og under 2. Verdenskrig. Handler om den unge syersken Sira som ble spion for engelskmennene . En god fortelling når en er i feriemodus.

En god historie,som tar deg med til Madrid og Marocco. Fortellere er bokas hovedperson,sydamen Sira som kommer fra arbeiderklassen i Madrid. Hun er oppvokst med en alenemor,og tidene er harde i førkrigstiden. Boka tar oss med videre i livet til Sira,gjennom et turbulent kjærlighetsforhold som fører henne til Marocco. Hun vikles inn i kriminelle handlinger,men kommer styrket ut av det. Den andre verdenskrig fører henne endelig tilbake til Madrid,der hun får oppdrag som hemmelig agent,
Dette var et kort sammendrag,boka er på nesten 700 sider! De sidene kunne nok etter min smak blitt forkortet betraktelig,selv om boka hadde fine skildringer og tildels litt spennende,så var den på grensen til kjedelig i enkelte kapitler. Synes ikke forfatter lykkes med noen klimaks i boka.
Men fordi den i perioder var interessant og bra personbeskrivelser vil jeg gi den terningkast 4

Sira vokser opp sammen med moren i Madrid som er syerske. Også Sira får opplæring i dette faget, og hun blir dyktig. Så forelsker Sira seg i sjarmerende Ramiro, og reiser med ham til Tanger. Der lever de herrens glade dager helt til Ramiro stikker av med formuen Sira har arvet etter faren sin. Ensom og forlatt starter hun etterhvert et nytt liv i Marokko som en populær syerske. En dag kommer britiske Rosalinda inn i systuen til Sira og forandrer livet hennes nok en gang.

Noe ujevn. Til tider interessant og stor spenning mot slutten av boken.

Jeg likte historien, men synes det var mye gjentagende beskrivelser og snirklete språk. Synes heller ikke hovedpersonen var helt troverdig.

My fear didn't want to be left behind, so it came with me.

Om man drasser på et uhorvelig stort lass, saktner det riktignok farten, og det krever en voldsom kraftanstrengelse, men det gjør det ikke umulig å komme seg videre.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

He spoke with complicity, familiarly, as though he knew me; as though his soul and mine had been waiting for each other since the beginning of time.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Lesesirkel 2012-2013

Bøkar eg les i 2013 og ei kort meining om dei.

• "Lengslenes labyrint" av María Dueñas
  • "En bønn for Venezia" av Marina Fiorato