Svik

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Cappelen Damm 2013 E-bok

Eva og Henrik har levd sammen i 15 år og har sønnen Axel. Plutselig en dag innser Eva at Henrik har en elskerinne. Når han nekter for utroskapen opplever Eva løgnene hans som et utilgivelig svik, og i sinne og desperasjon bestemmer hun seg for å hevne seg. Samtidig våkner en ung mann ved en sykehusseng. I over to år har kjæresten hans ligget i koma. I hele denne tiden har Jonas stelt med henne og elsket henne som om ingenting hadde hendt, men nå begynner han å plages av lengsel etter nærhet. Og han begynner å bli skuffet over Anna som nekter å våkne. Både Jonas' og Evas oppførsel er konsekvenser av andres handlinger, og tilfeldigvis krysses veiene deres.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202423353

EAN 9788202423353

Genre Spenning

Omtalt sted Sverige

Helt grei tidtrøyte med en viss psykologisk innsikt, ispedd enkelte gode formuleringer. Forfatteren viser ingen tegn til talent eller ambisjoner utover det helt ordinære, men jeg antar ut fra populariteten at hun har skrevet bedre bøker tidligere i karrieren. Dette er litteratur for den som ikke setter pris på sin tid, men har nok av den å slå ihjel.

Ble positivt overrasket over denne boken, et psykologisk drama som fenget fra første side. Boka er lettlest og spennende, men en litt finurlig vri.

Hvert eneste øyeblikk velger jeg om jeg vil være et offer eller skape mitt eget liv.

I løpet av et øyeblikk hadde svaret hans visket ut alle ordene hun hadde lært.

Brev kunne besvares enda raskere, beslutninger fattes så fort alternativene oppsto, informasjonen innhentes på et sekund, informasjon som deretter skulle tolkes og fordeles på de rette stedene i hukommelsen. Men mennesket bak, hjernen som skulle håndtere alt dette, hva skjedde med det? Så vidt Eva visste hadde ikke det vært gjenstand for noen produktutvikling de siste hundre årene.

• "Savn" av Karin Alvtegen
  • "Skyld" av Karin Alvtegen