Svik

førkrigsår

Oktober 2012 E-bok

Romanen handler om livet blant arbeidsfolk på Grünerløkka i Oslo de siste to årene før krigen kommer til Norge i april 1940. Spania-kjemperne vender tilbake, vinterkrigen i Finland setter sinnene i kok, og krigstrusselen blir stadig mer overhengende. I skyggen av dette går livet sin gang, med store og små gleder og sorger, til alt blir forandret på en eneste natt. Dette er den første av tre romaner som skildrer arbeiderklassen gjennom krigsårene fram til 1946. Fortsetter i : Krig og Brød og våpen.

Svik. Førkrigsår handler om livet blant arbeidsfolk på Grünerløkka i Oslo de to siste årene før krigen kom til Norge i april 1940. Spania-kjemperne vender tilbake, vinterkrigen i Finland setter sinnene i kok, og krigstrusselen blir stadig mer overhengende. I skyggen av dette går livet sin gang, med store og små gleder og sorger, til alt blir forandret på en eneste natt. Svik. Førkrigsår er den første av tre romaner som skildrer den norske arbeiderklassen gjennom krigsårene fram til 1946. Verket presenterer krigen og okkupasjonen på en måte som bryter radikalt og provoserende med den offisielle fremstillingen av denne tiden. Sentralt i trilogien er også spørsmålet: Hvordan kan romanen være et instrument til utforskning av vår "sosialdemokratiske kropp"?

Forlag Oktober

Serie Oktober ebok

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Oslo

Reinslighet, ordentlighet og kunnskap om hva som var sunt for kroppen, det var det som skulle til for å høyne arbeiderklassens standard. Hun hadde vokst opp med brunt sukker, sirup og kaffe. Usunne, oppråtnende saker som arbeiderne proppa seg med og som deres uvitende kvinner satte fram til dem dag etter dag, år etter år. Å slåss i mot dette var ingen lita oppgave. Og Jorunn Johansen, f. Åsen, hun kunne slåss for det hun trudde på. Hun hadde alt greidd å få sirupen bort fra svigerinna Liv Danielsens spiskammer, og sjøl om det så smått ut, skulle hun også greie, og det var hun viss på, å få den vekk også fra spiskammeret til sin egen svigermor, sjøl om hun skulle kjempe til randen av uvennskap mot Rudolf Johansens lettsinn og skjødesløshet. Å befri arbeidsfolk fra uvitenheten om deres egne dårlige vaner og forkastelig kosthold var den 26-årige Jorunn Johansens store mål. Når hun stod foran en flokk med husmødre f.eks. i Tøyen Folkets Hus tenkte hun, beskt: Jeg skal gjørra folk av dem, pokker åsså.

De blei irriterte. Sånt snakk. Også akkurat nå. - Kan du'kke si no' oppmuntrende da, i stedet for å sitta der og se gåtefull ut og snakke om å daue.

Det var tider det. Sånne tider var det ikke nå! Da skulle store ting skje. Laurits Lindgren så hemmelighetsfull ut. - Store ting skulle skje, viska han hemmelighetsfull. Men hva? Nei, det ville ikke Laurits Lindgren ut med, han huska det kanskje heller ikke. Han bare viska: Store ting. Så store ting at du ikke kan tenke deg det, for ingen har tenkt så store ting før.

Bøker om Dag Solstad

• "Stå på! - roman om ein arbeidskonflikt" av Tor Obrestad
  • "Spiraler ; Svingstol" av Dag Solstad
  • "7800 demonstranter sporløst forsvunnet! Og andre merkverdige historier fra 1970-åra" av Jon Michelet
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "14 artikler på 12 år" av Dag Solstad
  • "Skipet går videre" av Nordahl Grieg