Svermeren og hans demon

fire essays om Knut Hamsun

1952-1972

av (forfatter) og Knut Hamsun (forfatter).

Grøndahl og Dreyer 1978 Heftet

Forfatteren ser i disse essayene på hvordan Hamsun på den ene side kunne være genierklært forfatter, og på den annen side ha en så tvilsom politisk innstilling. Han undersøker videre hvilke verdier som preger Hamsuns litteratur, og om vi kan identifisere et verdisyn i Hamsusns verker som foregriper og senere sammenfaller med sentrale ideologiske strømninger i samtidens europeiske fascisme og tyske nazisme. Bokens essays er skrevet i perioden 1952-1972.

Forlag Grøndahl og Dreyer

Utgivelsesår 1978

ISBN13 9788209011379

EAN 9788209011379

Omtalt person Knut Hamsun

Gjennom hele det mangfoldige verk går denne røde livstråd, hans navlestreng til virkeligheten - tråden kan være mere eller mindre skjult, dikteren har dog så mange ærender til menneskenes sære verden, men den er der til siste slutt. Gripende kommer dette livselementet i Knut Hamsuns diktning - og man kan jo vanskelig tvile på at det også måtte være livselementet i hans menneskelige tilværelse - gripende og uforglemmelig kommer det frem i hans siste bok "På gjengrodde stier". I denne ufattelig ensomme boken, - hva er det levende , om jeg må si: det sosiale element i den? - Det er det forhold til naturen jeg har skildret, den stille samtalen med naturen. Menneskene omkring ham, de er forundelig langt borte, de interesserer ham nok, men de engasjerer ham ikke dypt, de interesserer ham som iaktagelsesobjekter over en forunderlig avstand. Men husker De fra denne siste boken den lille granen i nabohuset til Gamlehjemmet, hvordan den gamle dikter oppførte seg med den? Det er en ekte liten Hamsunsk kjærlighetshistorie, med dens skjelmerier og underfundigheter - og i hele boken er den historien om det mest intimt personlige forhold til noe annet vesen, denne historien om grantreet

For hvilken annen mening kan vel menneskenes liv ha, enn den: å fullbyrde det naturen synes å ha satt oss til, leve vårt liv med den, dyrke den, dyrke den med hånd og med ånd, finne vår næring og vår mening hos den, og i lyst og smerte lydig føre vår - dens slekt vdere, ta ydmykt imot de gaver og de gleder den har skjenket oss og leve i fortrolighet med den visshet om at vi engang skal vende tilbake til den - at vi snart igjen skal bli til jord og hviskende gress, at vi snart igjen skal ned i dvalen og drømmen efter de korte, hektiske våkestunder som vårt bevisste, tenkende menneskeliv er! Ja hvilken annen mening kan våre liv ha, spør Hamsun, og hvortil da denne forrykte omvei om den kunstige kultur, by-kulturen, stenkulturen, jern og betong og blikkenslagerkulturen, hodekulturen - hvortil denne flukt fra det naturlige og nødvendige til det kunstige og unødvendige, denne hårreisende villfarelse inn i alt det naturstridige og heslige, hele denne innbitte krig mot virkeligheten, mot menneskets sanne vilkår?

Bøker om forfatteren og forfatterskapet

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm
Wikipedia

Imponerende bakgårdssalg på Filmens hus. Kvalitetslitteratur til veldig hyggelige priser (40/60/90/120 kr)! Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noen ting i det hele tatt, jeg dro dit kun for å få en bekreftelse på at jeg ikke gikk glipp av noe, men endte opp med to fulle bæreposer (totalsum 500 kr).

• "Hamsuns strategier - realisme, humor og kynisme" av Ståle Dingstad
  • "Den litterære Hamsun" av Ståle Dingstad
  • "Tilværelsens utlænding - Hamsun ved gjennombruddet (1891-1893)" av Lars Frode Larsen
  • "Radikaleren - Hamsun ved gjennombruddet" av Lars Frode Larsen
  • "Knut Hamsun - guddommelig galskap" av Øystein Rottem
  • "H.C. Andersen - en biografi" av Jens Andersen
  • "Luft, vind, ingenting - Hamsuns desillusjonsromanar frå Sult til Ringen sluttet" av Atle Kittang
  • "Solgudens fall - Knut Hamsun - en litterær biografi" av Jørgen Haugan
  • "Den unge Hamsun - 1859-1888" av Lars Frode Larsen