Sverm

Aschehoug 2003 Innbundet

I romanen befinner vi oss i fremtiden, i et samfunn som er teknologisert, og der alle er datatilkoblet. Aurora lever et på mange måter grått og trist liv. Men hun er en intelligent og nysgjerrig jente, og en dag kommer hun i kontakt med den gamle søppelkjøreren Theo. Han mener at menneskeheten er i ferd med å bukke under, og at en ny art kommer til å overta etter oss. Da Theo dør, etterlater han seg Terminalmanifestet, et forsvar for en umenneskeliggjort verden, der menneskeheten snart har fullført sin oppgave. Alene døper Aurora den nye livsformen Sverm, og hun synes hun kan skimte den i horisonten.

I Elin Brodins nye ungdomsroman befinner vi oss i fremtiden, i et samfunn som er teknologisert, og der alle er datatilkoblet. 17 år gamle Aurora lever et på mange måter grått og trist liv. Men hun er en intelligent og nysgjerrig jente, og en dag kommer hun i kontakt med den gamle søppelkjøreren Theo. Han mener at menneskeheten er i ferd med å bukke under, og at en ny, hittil ukjent art kommer til å overta etter oss.
Da Theo dør, etterlater han seg et skrift . Terminalmanifestet . et forsvar for en umenneskeliggjort verden, der menneskeheten snart har fullført sin oppgave. Alene, i mørket, døper Aurora den nye livsformen .Sverm., og hun synes hun kan skimte den i horisonten.
Sverm er en fengslende og usentimental historie som lar oss forstå at menneskelig kontakt og varme er det eneste som . tross alt . gjør livet verdt å leve.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203245091

EAN 9788203245091

Genre Science fiction

--Nettopp, stråler Mathias. -Dette har du visst forstått.
Du er en artig liten sak, du. Men jeg hører at du ikke er
så glad i å omgås jevnaldrende; du vil kanskje heller ha
samkvem med voksne mennesker?
I hele mitt liv har jeg ikke sett noe styggere enn deg,
tenker Aurora. Du ligner en syntetisk julenisse.
--Jeg vet ikke riktig, sier hun. Jeg liker best å være
alene.
--Du mener alene med maskinen?
--Jeg mener alene med meg selv.
--Det går da ikke an. Jeg mener, det kan du da umulig få
noe ut av?
--Jo, sier Aurora. Det virker! Det gjør deg glad!
Hva venter du på?
Mathias ler. --Sannelig tror jeg jentungen driver ap med
meg. Du er kanskje litt i opposisjon, du?
--Bittelitegrann, sier Aurora og reiser seg fra bordet.
Folk er folk, vet du. Folk er informasjon. Alt er folk.
Og hvorfor er en godt indoktrinert gruppe mindre enn
summen av individene? Fordi fremtiden er tragisk!
Hun angrer på utbruddet sitt etter bare noen sekunder.

Selv om Mathias syntes hun var underholdende, kommer nok
Hannah til å ta henne i skole senere. Hannah skjønner at
Aurora mener dette alvorlig, at noe er i veien. Og hun
vil ikke ha et barn det er noe i veien med.

Jeg drømte at jeg sto foran en terminal og tastet,
mens maskinen bare lo.
Da jeg våknet, forsto jeg hvorfor: Det var ikke min kode
jeg hadde brukt, ikke noe menneskes kode,
men koden for svovelsyre.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).