Svensken

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Svensken er en skarpsynt og medrivende roman om å balansere på stillas og se den norske fasaden fra utsiden.

Jens Persson bor sammen med fire svenske håndverkere i et nedlagt solarium i Oslo. Om dagen slår de seg gjennom mur og stein for å sette opp balkonger for verdens lykkeligste folk. Hver torsdag krysser de riksgrensen og kjører hjem til familiene sine. Bortsett fra den ene. Jens Persson er 41 år gammel, sparer penger i fond, men eier ingenting. Arbeidskameratene kaller ham "statsministern" fordi de mener han leser så mye.

Det er VM i Holmenkollen, Oslo er i seiersrus, og på byen treffer Jens Katrine, som sier ja takk til en øl og smiler til ham selv om han er litt for full. Han får telefonnummeret hennes. For første gang på lenge står Jens på terskelen til noe som kan bli bra. Han må bare ikke ødelegge det denne gangen, slik han har ødelagt ting i livet før. Samtidig har han fått en telefon fra moren som har oppdaget en kul i brystet og lurer på om han kan komme hjem og følge henne til mammografi. Jens drar sjelden hjem. Hjemstedet minner ham om alt han ikke er og om det som skjedde da han var ni og bestevennen Pelle døde i skogen.

ISBN13 9788202600174

• "Under verden - roman" av Ida Hegazi Høyer
  • "Se på oss nå - roman" av Geir Gulliksen
  • "Penelope er syk - roman" av Ole Robert Sunde
  • "Levende og døde" av Kang Han
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring
  • "Kjærlighetens Antarktis" av Sara Stridsberg
  • "Fanny og mysteriet i den sørgende skogen - roman" av Rune Christiansen