Svartefot

Oktober 1995 Innbundet

Dette er forfatterens åttende roman og er en frittstående fortsettelse av "Hestehodetåken" fra 1992. Tommy er nå blitt 16 år og begynner i 3. engelsk på en skole utenfor internatskolen han har vært på siden han var 12 år. Der får han to venner "Livet" og "Døden", to gutter som i likhet med ham selv faller litt utenfor.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1995

Omtalt sted Oslo

Tja...
Eg har ikkje lese andre bøker av denne forfattaren, og trur at dette blir "the one and only."
Mange lange, og kronglete setningar og sprikande innhald gjorde at eg tenkte å avbryte heile boka. Men, fullførte på eit vis, og heilt utan gode avsnitt og gode kapittel er den ikkje:

Det var en grense. Den grensen var lekselesing. Det hjalp ikke å lese. Han husket ikke det som ikke angikk ham. Han kunne lese en halv side om snyltevepsens forenklede tarmsystem. Han kunne sitte en hel dag og lese den halve siden. Så ble han hørt, og han husket ingenting.

eller

Tommy hadde lest Ernest Hemingways noveller både på engelsk og norsk. Ernest Hemingways noveller angikk ham. De var lette å lese. De var så lette å lese at Tommy ikke anså dem som litteratur.

Temaet med vanskelegstilte barn på internatskule interesserer meg, men denne greip meg berre delvis. Dessverre...

• "Magenta - roman" av Ola Bauer
  • "Forløperen - roman" av Ola Bauer