Svartedalen

Samlaget 2016 Heftet

Lettlesen grøssar for ungdom.

Kva gjer du når du høyrer mystiske stemmer frå kjellaren i ei forlaten løe, djupt inne i Svartedalen, der du absolutt ikkje skulle gå? Når mystiske ting byrjar hende, og du ikkje klarer å finne ei naturleg
forklaring?

Nokre gonger blir det opp til dei i notida å rydde opp i hendingane i fortida sjølv om det kan bli farleg.

Svartedalen er ein lettlesen grøssar der spenninga held deg klistra til sidene.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788252192148

EAN 9788252192148

Genre Grøssere

Atle Hansen er journalist, visesanger og forfatter. Han debuterte i 1997 Sjørøvar-Jenny og Einauge-Bill. Siden har han gitt ut en rekke bøker for barn og voksne. Han er best kjent for sine spenningsbøker for barn og unge, blant andre Heksa (2001), Ulvestova (2004), Den svarte oksen (2009) og Flukt (2013). Svartedalen, som kom på Samlaget tidligere i år, er en lettlest grøsser for ungdom i alderen 12-16 år.

Hovedpersonen i Svartedalen er på ferie sammen med mora og faren sin i bygda hvor faren vokste opp. De bor i et gammelt hus som faren har arvet hos en gammel slektning. Det er knyttet en myte til det gamle huset, som på folkemunne går under navnet Kapteinshuset. Kapteinen som bygde huset forsvant nemlig sporløst. I følge myten skal han ha kommet i krangel med Svarten i Svartedalen etter å ha stjålet en gullskatt fra ham, og Svarten skal angivelig ha drept ham. Og ikke nok med det. Myten sier også at Kapteinen stadig viser seg for folk som sover på rommet hans...

Svartedalen er en godt komponert grøsser med motiver fra spøkelseshistoriene og fra norsk folketro. Fordi myter og overtro kombineres med en jeg-forteller som ikke helt vet hvordan han skal tolke hendelsene, skapes en nerve som heldigvis opprettholdes gjennom hele historien. Er det en naturlig forklaring på hendelsene, eller en overnaturlig?

Svartedalen er utgitt med støtte fra Leser søker bok. Boka er lettlest, med korte setninger og mye luft på sidene, og den passer både for yngre og eldre ungdom som trenger litt å lese på nynorsk, og for høytlesning. Jeg leste boka høyt for sønnen min på 10 år. Han ble dratt rett inn i historien, lyttet med andakt og nektet meg å avslutte før siste linje var lest. Jeg likte også boka veldig godt og anbefaler den herved varmt for barn og ungdom fra ti år og oppover. Bunnsolid spøkelseshistorie for grøsserentusiaster!

Opprinnelig publisert i Karis bokprat

Velskrevet og lettlest grøss for ungdom. Denne er på nynorsk, men er veldig grei å lese og kan trygt anbefales for de som får beskjed av lærer om å lese noe på nynorsk, men egentlig ikke vil. :o) Korte setninger, drivende handling og lett nynorsk. Og skikkelig grøss!

• "Morild" av Camilla Sten
  • "Pizzaboyz" av Håkon Bohne